måndag 10 juni 2019

Ammis limpa och finfrämmat...

Min svärmor bakade så gott frukostbröd.
Ett riktigt maffigt bröd med massor av nyttigheter.
Hittade hennes recept när jag stod på en stol och hittade på en hylla, och nu har jag bakat det.
Äntligen.
Det är så mycket olika ingredienser så man behöver vara lite förberedd innan man kan sätta igång.
Nu är brödet i ugnen. Jag gjorde en dubbel sats och använde mig av långpannan att grädda i. På toppen siktade jag rågmjöl och strödde flingsalt, men det står inte i receptet.
Nu skall det vara i ugnen i två timmar.
Hoppas det blir lika gott som när svärmor gjorde det.
Det ser fint ut i alla fall.

Här är receptet


Skall väl också nämna att vi hade älskade familjen här i helgen.
Syrrans Lars skulle flytta så de kom ner från Jämtland för att hjälpa till.
Härligt att få rå om dem några dagar. Härligt när det är familjen så det inte behöver bli så pretentiöst.
Mat å vin och fina samtal och flera vändor till Ludwig. 



Känner mig fylld på energi igen.
Inte tvärtom som det kan vara ibland när man inte mår bra och har gäster.
I morgon kommer våra nya soffor👏👏👏


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar