måndag 19 december 2016

Var är svaren?

Jag läser nästan varje dag bra artiklar som handlar om Försäkringskassan.
Det är arga läkare som skriver och blir ifrågasatta av Försäkringskassans utredare, det är sjuka människor som måste skriva in sig i arbetsförmedlingen, eller gå tillbaks till ett arbete de inte klarar av ( jag är en av dem). Artiklarna handlar om människor som trodde att allt skulle bli bättre med den nya regeringen men istället har situationen för oss sjukskrivna bara förvärrats.
Det handlar om människor som blir utan pengar och som måste lämna hus och hem och leva på socialbidrag.
Jag har tur som kan leva på min man. Utan honom skulle jag också vara utan pengar vid det här laget. Men meningen är väl att jag skall klara mig själv. Jag har arbetat och betalat skatt sedan jag var 16 år.

Jag läser dessa artiklar nästan varje dag, de finns i tidningarna och de delas på Facebook.
Människor är arga, upprörda, ledsna och uppgivna.
Vi läser och delar vidare så att fler skall kunna läsa om hur vi blir misshandlade av en instans som finns här för att hjälpa men som istället hellre verkar vilja stjälpa.

Men var är svaren?
Varför svarar inte Försäkringskassan på kritiken? Varför får vi ingen förklaring på varför svångremmen dras åt så hårt på oss som redan är så svaga?
Varför förklarar inte vår regering hur vi sjukskrivna, som inte kan arbeta, skall kunna klara oss?
Varför kräver inget ett svar undrar jag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar