torsdag 29 november 2012

SNÖ!!

Äntligen är snön här! Ja, det kändes faktiskt så när jag vakade och fick se allt det vita och vackra utanför fönstret.
Första advent på söndag och marken är täckt av ett vitt täcke, precis som det ska vara.
Egentligen så tycker jag att det är skitjobbigt med snö men den här årstiden blir så mycket vackrare och ljusare om det kommer lite snö.
Bara den får ligga kvar nu då. Inga plusgrader och en massa slask och blött å elände.
Risken är stor i den här delen av landet.
Hej Mitt vinterland...

Jag kommer ihåg när jag var barn uppe i Östersund. Varje vinter så plogade de upp en snökulle precis utanför mitt fönster. I den byggde vi gångar och hålor som sedan frös till is. Vi hade vår isborg hela vinter. Jag, Eva, Maria och Susanne lekte där varje dag efter skolan. Den hade flera rum och en rutchkana från taket och ner till marken, på utsidan. Barn får nästan inte uppleva sån´t i dag. Inte här nere i allafall. Finns det snö så finns det ingen som orkar bygga en snöborg. Tjejerna i 10-11 årsåldern verkar ha slutat att leka. De är små minitonåringar i stället, s.k Tweenes. Synd! för dem.

Hemma hos farmor och farfar i Håkansta var det härligt på vintern. Vi åkte pulka i "lejden" och gick på tur över Storsjön till det gamla tegelbruket på andra sidan Brunfloviken. Farfar åkte tålmodigt bakom och vi barn fick hålla takten. När vi kom fram fick vi varm choklad och vetelängd. Jag blev så besviken när jag började skolan och vi skulle åka skidor. Jag tyckte om att åka längdskidor ända tills jag började skolan för där var det inget stilla mak och åka på tur i skogen inte. Nä på skolan skulle man tävla runt i ett elljusspår. Jag började avsky skidåkning och tappade allt mitt intresse för att stå på ett par skidor. Synd! för mig.
Uppsala har jag inte fått uppleva så mycket snö på mina tolv vintrar här. På gott och ont. Jag gillar ju snö, tycker att det är vackert men jag är ju en asfalttjej så jag gillar inte allt pulsande och skottandet. Snö hör hemma på landet i en pulkbacke med en massa barn och på julafton förståss. Men i stan kan det gärna få vara snöfritt för min del.
Det skall bli intressant att läsa om alla avåkningar som skett i natt och i morse. Snön kommer alltid som en chock här nere och två mm snö heter SNÖKAOS!! :)



2 kommentarer:

  1. Jag tycker oxå att det synd om barn som inte leker...dom missar massor! Sen har jag samma upplevelse som dej vad det gäller längdskidåkning...roligt med familjen och på lek...men hata skolans alla slidtävlingar. Fy för alla lärarare som sabbar barns intresse för rörelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har aldrig gillat det där med tävling. Prestera är inte min grej. Min lärare tyckte det var jobbigt eftersom jag var så liten och snabb. Hade kunnat bli duktig på sport men jag har aldrig gillat det.

      Radera