tisdag 5 mars 2024

En liten historia om…

… kontanter.
I augusti 2023 så skulle vi betala för veden vi köpt.
Killen ville ha betalt i kontanter så jag stannade vid en bankomat innan vi åkte ut på landet.
Jag kom inte riktigt ihåg hur mycket han ville ha för veden så jag tog ut lite extra. Det blev 400kr kvar när allt var betalt och klart. 
Dessa fyra hundra kronor har nu legat på lite olika ställen här hemma.
Jag glömmer dem varje gång när jag åker iväg och skall handla. Eftersom jag oftast handlar ICA online med hemkörning så dras ju allt på det kopplade kortet och inga kontanter behövs.
Jag använder ju aldrig kontanter har jag kommit på.

Så kom det sig att jag hade jag flyttat runt dessa pengar på så många olika ställen och i så många olika väskor att jag till slut inte visste var jag hade gjort av dem.
Någon sa att man kunde ta med dem till en maskin på Gränby där man kunde stoppa tillbaks dem på sitt kort igen. Men när jag skulle göra detta så var pengarna borta. Nu har de varit borta sedan långt före jul och jag fick helt enkelt acceptera att jag tappat bort dem.
Fyra hundra kronor är ingen förmögenhet, men det finns ju roligare saker att göra för fyrahundra än att tappa bort dem. 
I morse när jag vaknade förkyld och eländig och ville stoppa i mig två Alvedon så dök de upp.
I ett alvedonpaket hade jag stoppat mina pengar.
Fint hoprullade hittade jag mina 400 kronor till slut.


Använder du kontanter fortfarande? 




1 kommentar:

  1. Jag tappade bort 4000kr på en semester för några år sedan. Vet att jag rullat ihop sedlarna och stoppat i en låda med vätskeersättning …men var den lådan tog vägen har jag ingen aning om…den är borta..!!😵

    SvaraRadera