torsdag 10 december 2015

Barn är mjuka...

Nu när jag är hemma hela halva dagarna så sitter jag ofta på min balkong och filosoferar.
När jag sitter där så tittar jag ut över en väg och på andra sidan vägen ligger en låg/mellanstadieskola.
Jag är förbluffad över hur föräldrarna totalt skiter i att lära sina barn trafikvett.
Varje dag ser jag hur föräldrar genar över gatan utan att gå på övergångsstället.
Ofta går föräldrarna först med näsan i telefonen och barnet kommer någon meter efter. Om det skulle komma en bil i hög hastighet så skulle inte den vuxne märka något förrän ungen är överkörd.
De föräldrar som cyklar med sina barn stannar inte vid övergångsstället och leder över cykeln med sitt barn utan cyklar före och barnet efter. Lika där, de ser ju inte vad som händer med barnet bakom dem!
De föräldrar som släpper av sina barn från bilar stannar på fel sida vägen och låter barnen öppna bakdörren rakt ut i gatan för att sedan låta dem springa över gatan där det kör både bilar, bussar och lastbilar då och då.
Jag vet att jag låter som en jävla tjatkärring, men vad är det för fel på folk?!
Tänker de inte på vad som kan hända och på att vara goda förebilder för sina barn.
Jag sitter varje dag och får hjärtat i halsgropen.
En vacker dag kommer det att hända en hemsk olycka och jag kommer sitta på min balkong och vara vittne till allt.
Alla föräldrar gör givetvis inte så här men allt för många. Jag ser flera per dag som bara genar och går med näsan i sin telefon utan att ha koll på vart barnet befinner sig på vägen.
Nu är det också becksvart både vid hämtning och lämning, men nästan inga har reflexer på sig. varken barn eller vuxna!
Skäms på er föräldrar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar