torsdag 17 december 2015

Julgodis och Tranås

Vi som inte skulle ha så mycket julgodis i år, har redan gjort både fudge, nougat och knäck.
I går fick jag receptet på Rocky Road och det skall jag göra i helgen, för första gången.
 600g choklad (ska gärna vara lite finare men O ville ha blockchoklad så det fick det bli)
2 påsar dumle
Två nävar minimarschmallows
3 dl salta jordnötter
1 dl (skalade) pistaschnötter
Smält chokladen i vattenbad och blanda allt. Bred ut på bakplåtspapper ca 2-3 cm tjockt. 
Ställ kallt för att stelna och skär sedan i lagom bitar. Ät å njut 
Nu har jag snott både bild och text av marina Östergren på Fejjan.
Sorry!
Om 1½ timme åker vi till Tranås, Småland och hälsar på Jonnys biologiske far.
Jonny skall jobba där på fredagmorgon så vi passar på att göra två flugor på smällen.
Jonny har hela, halva sin släkt där nere så vi passar på att säga hej till ett par mostrar och några kusiner också, när vi ändå är i faggorna.
Tranås är världens mysigaste lilla stad. Har ni aldrig varit där så åk dit på semester någon gång.
Det känns som om man hamnar tillbaks på 50-60 talet när man tittar på hus och skyltar.
Jag skall ta lite kort i morgon är jag flanerar där och väntar på att Jonny skall sluta jobba.

Nu får vi snart strömavbrott här så...
Bye bye!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar