torsdag 11 juni 2015

Hallå där småbarnsföräldrar!

 I går em, när jag cyklade ner på stan vid 15-tiden, såg jag fruktansvärda saker utspel sig utefter cykelvägarna.
Moderna föräldrar (mestadels pappor) gick med sina små i vagnar. Solen sken och fåglarna kvittrade.
I vagnarna satt de små och såg sig nyfiket omkring.
Föräldrarna hade ögonkontakt med sina barn och de talade om allt de såg omkring sig.
-Titta på den röda bilen!
-Hör du fåglarna?
- Ser du barnen som leker i lekparken.
De hade ögonkontakt och log mot varandra....
...Jo, tjena!
In your dreams.
Barnen satt i vagnarna och såg sig nyfiket omkring, så långt var det rätt.
Nu kommer det hemska och förskräckliga:
Föräldrarna går med hörlurar i öronen och antingen lyssnar på musik eller talar i telefonen.
Ingen talar med sina barn.
Hur skall ungarna få ett bra språk och vem skall lära dem prata?
Är det också förskolans skyldighet?
En del barn sitter t om framåtvänd med ryggen mot sina föräldrar och bakom går den vuxne och glor i sin jävla telefon.
Släpp telefonerna när ni är med era barn! ville jag skrika till dem.
Jag mådde dåligt av se dem gå där.
Om barnen ändå hade sovit men så var icke fallet i fyra barnvagnar som jag passerade på min väg ner mot stan.
Barnen är vakna medan föräldrarna är döda.
Usch vad hemskt att se.
Skärpning småbarnsföräldrar!
Barnen behöver er uppmärksamhet även när ni är tillsammans på promenad i vagnen.
Denna borde sitta på alla förskolor!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar