onsdag 9 mars 2016

Den 2 mars

För sju dagar sedan var jag lika gammal som min mamma var när hon gick bort. Alltså den 2 mars 2016.
Jag vet att det är lite makabert att räkna ut en sådan sak, men av någon anledning kom det över mig när vi satt och planerade lite vad vi skall göra den dag jag fyller 50 år.
Min mamma fick aldrig upp leva sin 50 årsdag.
Fredagen den 3:e juni 1988, när hon skulle ha haft en stor 50 årsfest så hade vi urnsättningen istället.
Jag var 21 år och förstod väl att min mor var ung, men nu känns det ännu mer påtagligt hur ung hon var.
Jag känner mig inte redo att lämna mitt liv ännu. Jag vill bli gammal och få barnbarn. Det ville säkert hon med.
Min mamma hann bara att få ett barnbarn innan hon gick bort. Efteråt kom det sju till.
Nästa år har hon varit död  i 30 år och det känns helt overkligt att det gått så lång tid. Jag kommer ihåg kvällen hon gick bort och ibland , när någon vill lyssna, kan jag fortfarande berätta lika detaljerat som om allt skedde igår.
Jag kommer ihåg allt glasklart.
Någon gång i veckan, när jag åker upp till Östersund, skall jag åka upp på graven och prata lite med henne.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar