onsdag 2 mars 2016

De och dem

Jag vet att det borde finnas andra mycket viktigare saker reta upp sig på, men när folk inte kan skilja på de och dem blir jag tokig.
Varför är det så svårt?
They(på engelska) är de, och them är dem.
Jag tror inte en engelsklärare skulle godta  att någon skrev tvärtom på en tenta i engelska.
"Them came and gave they candy."
Är svensklärarna lika noga?
Varför ser man så många fel överallt i sociala medier och i tidningar nu för tiden?
Förr kunde ju de flesta skillnaden, var har det gått fel någonstans?
Är jag töntig som retar upp mig?
En töntig språkpolis?
Men ska vi börja skriva vi och ni på fel ställe också? Jag och du, här och där...
Till slut kan man inte läsa en tidning och förstå innehållet.
Lär er för helvete att skriva de och dem på rätt ställe!

Finn ett fel!




2 kommentarer: