lördag 30 april 2016

Söstra mi

I dag fyller min storasyster år.
Hon och kungen.
När jag var barn lurade min pappa mig att alla flaggade på sina gårdar, för att Anita fyllde år.
Jag förstod inte hur alla kunde veta det?
Jag var ganska gammal innan jag förstod hur allt hängde ihop.
Hon är nio år äldre än mig och på många sätt har hon ibland varit mer en mamma än en syster, för mig.
Hon fick "släpa" på mig överallt när jag var liten.
En självklar barnvakt för mor och far.
Jag älskade det och tänkte aldrig på att hon kanske inte alltid ville ta med mig till kompisar och överallt.
Hon flyttade till Sundsvall och började plugga när jag bara var åtta år och sedan flyttade hon aldrig hem till mig igen.
Men hon slutade inte ta hand om mig för det.
På lov fick jag bo hos henne och det var genom att hjälpa till att städa hennes lägenhet som jag tjänade mina första pengar.
Jag var tolv år och jag fick hundra kronor som jag kunde köpa julklappar för.
Mitt livs första hundralapp.
I dag fyller min älskade syster år och jag är inte där för att fira henne men jag lovar att tänka på dig hela dagen kära Anita och jag tror fortfarande att alla hissar flaggorna för din skull i dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar