tisdag 28 april 2020

Döden döden

Det finns fem sätt att dö på.
1. Ålderdom
2. Sjukdom
3. Olycka
4. Självmord
5. Mord

Jag undrar ofta vilken av de fem som jag drar i mitt lotteriet?
Jag vill inte bli gammal och skraltig. Jag vill inte bli sjuk, inte råka ut för en olycka eller bli mördad och jag har aldrig funderat på självmord 
Jag har levt så nära döden i hela mitt vuxna liv så det är inte så konstigt att jag funderat mycket på det.
Låter det makabert? Ja, kanske det.
Har man aldrig mött döden så kanske man inte tänker på den heller.
Jag har haft döden på min högra axel så länge nu att det inte är konstigt att jag tänker på min egen död mer och mer.
Livet är så förgängligt.
Det är svårt att leva fullt ut när man hela tiden tänker på att det snart är slut. 
Eller, ”hela tiden” är det väl inte och inte är det väl ”snart slut” heller men ibland känns det så.
Det finns människor som aldrig tänker på döden, jag önskar jag var en av dem.
Eller så önskar jag att vi kunde prata mer om döden med varandra.
Så att den inte blev så farlig, så dramatisk.
Astrid Lindgren började varje samtal med sin syster med att säga ”döden, döden”. Så hade de avlagt det samtalsämnet och kunde tala vidare om andra roligare saker.
Ja, det är så mina tankar rullar så här en vanlig tisdagseftermiddag.
Tjofaderittan!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar