onsdag 22 april 2015

Det är nu vi skall skilja oss.

Barn efter barn föds.
Man gifter sig.
Man kämpar med dålig ekonomi och försöker få livspusslet att gå ihop.
Vem skall VAB:a?
Vem har tid att gå på föräldramötet?
Man är innebandyförälder med allt vad det innebär. Kliva upp i ottan på lördagar för att se matcher och stå utanför affären och sälja bingolotter.
Va?! är det redan min tur att ha hand om kiosken på idrottshallen?
Man står och kollar på knattefotboll i 2 minusgrader och spöregn.
Så växer de upp. Då är det oroliga kvällar och nätter. vem skall hämta mitt i natten?
NEJ! jag tänker inte köpa ut åt dig. VA? har du skolkat nu igen?! Du får bli hur förbannad du vill men du får inte vara ensam hemma på nyårsafton, du är bara 15 år.
Ja, du måste följa med till farmor.
Så blir barnen äldre och äldre. De sköter sig själva. Jag behöver inte stressa hem från jobbet varje dag för att se till att det blir middag och skjutsa runt till träningar och kompisar.
Nu sitter vi här.
"Hund"åren är över.
Vi har bara varandra igen.
Vi går ut och äter på restaurang och ser på teater.
Vi äter aldrig mer snabbmakaroner och äckelkorv.
Man lyxar till det med finmat var och varannan dag. Man kan visst ta ett glas vin fast det är onsdag.
Man har ett hus på landet och en fin lägenhet i stan. Allt det vi drömde om för några år sedan.
DÅ går folk och skiljer sig?
Efter allt detta slit!?
Jag fattar ingenting? Det är så sorgligt tycker jag. Det är ju nu som vi får skörda frukten av alla vaknätter och vilda fajter.
Om du är ung och nyss har startat ditt familjeliv med barn och kanske äktenskap så lytt mitt råd.
Se till att alltid ha tid för varandra. Ta aldrig den andre för givet och var för guds skull inte svartsjuka.
Att vara rädd om varandra är bra, att vara svartsjuka på varandra är osunt.
Tillit är A och O i ett förhållande.
Oprah sa en gång att man skall prioritera sig själv allra först, sedan sitt förhållande och först på tredje plats kommer barnen.
Sjukt!, tänkte jag då men nu tycker jag hon hade rätt. Om inte jag är lycklig och älskar mig själv så kan jag inte älska min man, och har inte vi ett bra och sunt förhållande så är inte våra barn lyckliga.
Ganska enkel ekvation.
SÅ, nu har jag sagt mitt.
Krama varandra i trafiken!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar