lördag 30 januari 2016

Rock´n Roll och boken om min far.

I dag har jag lite huvudvärk igen. Det har jag dragits med i några daga nu. Jag undrar vad det beror på?
Ja ja, detta är ingenting som hindrar mig från att göra det jag skall i dag.
Och det är: Hämta en skål på Bellman, köpa hårtoning, tona håret och i kväll dra på rockpub.
Ludde har bjudit hem en klasskompis och de skall också på rockpub i kväll, åtminstone medan kvällen är ung, senare drar de vidare in till stan, vad jag förstod.
Jag hoppas på att träffa lite folk som jag känner när jag kommer dit. Annars får jag väl rockenrolla ensam och sedan åka hem då. Inte svårare än så,
Nä, jag VET att det finns folk jag känner där så helt ensam blir jag inte.
Nu är snart mitt kaffe slut och är det bara att sätta i gång med den här lördagen. Lite sent omsider kanske, men vad gör väl det? Ingenting!
" På med pilen Palle", sa min far när man skulle skynda sig. vad nu det betydde?
Jag och min syster har sagt i fler år nu att vi skall sätta oss ner och skiva ner alla dessa uttryck, som kom ur vår fars mun. Det kommer nya ord och fraser hela tiden. I snart 24 år har vi gått och kommit ihåg hans roligheter. Det vore synd om allt bara försvann tillsammans med mig och syrran. Det vore skoj att skriva ner allt till våra söner.
Varje kväll när han var trött så sa han: " Nä, om man skulle ta å svinga sig på puten så att ejderdunen yr".
Eller varje gång man frågade vad det blev för mat? svarade han: " överkörd hare med motorglasögon".
När man reste med tåg eller buss tillsammans med pappa så klev han på tåget/ bussen och så sa han högt, så att alla hörde: "Resande till Avesta/ Krylbo, stoppa halm i skorna".
I bland klappade han sig på sin tjocka magen och sa: " Det blir valpar i mars". Det var väl hans sätt att skoja om sin egen övervikt, så slapp någon annan göra det.
Jag kan sitta här hela förmiddagen och berätta om allt konstigt och roligt som min far sa jämt och hela tiden. Det tar aldrig slut och det är därför som jag och min syster borde sätta oss och skriva ner allt till en liten bok. Eller, det skulle nog bli en rätt stor bok, om jag tänker efter.
Far och mor 1957, tror jag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar