onsdag 28 april 2021

Vem vet? Inte du...

Vem vet? inte jag....
Ringde 1177 i går och frågade hur jag skulle göra nu när jag är frisk men inte har varken lukt eller smak. De sa att jag skulle vara hemma ett dygn till, och om blir jag inte sjuk, alltså förkyld, så tyckte hon att jag skall gå och jobba i morgon torsdag.
I dag känner jag faktiskt lite smak, både av c-vitaminen i morse och av tandkrämen. Så jag går väl till arbetet i morgon då. 
Konstigt har det varit att vara hemma och känna sig frisk, men ändå nervös över att bli riktigt sjuk. 

Nu har jag helt slut på garn så min stickabstinens börjar kännas. 
Har varit på väg till stickkorgen flera ggr senaste dygnet, när jag kommer på att jag inte har någon stickning på gång...Ahhggg...!
Dessutom så håller jag på att bli sockeravgiftad. Jonny var till sin läkare förra veckan och hans blodsocker var skyhögt. Nu MÅSTE han göra något åt sin vikt och sitt sockerintag och självklart lämnar jag inte honom ensam ute i kylan, utan jag ställer mig där bredvid honom istället. Jag behöver ju också bli sockerfri och gå ner i vikt.
Det går bra att vara sockerfri. Inga stora abstinens än så länge. Då är det värre med stickningen....haha.
Maten är inga problem, jag vet exakt vad och hur vi skall äta. Det gäller bara att ha rätt saker hemma och äta lite och ofta så att man inte hinner bli svälthungrig mellan måltiderna. 
Det är som om min kropp HATAR att vara hungrig. På en gång som hungern sätter in så går vettet ut. 
Det är som om jag på allvar tror att jag skall svälta ihjäl på några timmar. Min kropp skriker till mig: "får jag inte pasta med ost och grädde nu så dör jag", och jag , mitt nöt, tror på det varje gång.
Men då gäller det att ligga steget före och se till att inte bli så där hungrig.
Äta lite och ofta och planera goda måltider, som man längtar efter.
I dag tex skall vi äta risoni blandat med spenat, chilli och vitlök, ångad broccoli och kokt torkrygg men citronolja.
Det låter väl gott?
Till det skulle det vara gott med ett glas vitt vin, men vi skippar det. Vinet spar vi till ett anat tillfälle.
Ja, så här känns det att vara hemma utan att känna sig speciellt sjuk.





1 kommentar:

  1. Jag måste oxå gå ner i vikt...om det ska bli någon höftoperation får inte BMI vara över 35...och där är jag precis. Dax att ta tag i vikten genom kosten då rörelse är svårt..pga. höften. Kram till er bägge å lycka till!

    SvaraRadera