tisdag 17 november 2020

Upp och nervända världen

Du får gå på restaurang, men endast 8 st vid bordet.
På GEKÅS får 3000 st handla samtidigt.
Alla sjuka skall stanna hemma, men de får lämna sina barn på skola och förskola. Även om föräldrar har Covid så får de lämna sina barn hos oss.
I dag satt vi fyra vuxna och tretton barn tillsammans och åt lunch i samma rum. Så många får man inte vara i samma rum någon annanstans i Sverige just nu. Så många bör vi inte ens vara, från samma familj och fira jul. 
Vi har inga som helst restriktioner på förskolan, där är allt som vanligt. ( jo, några har vi. Men inga som gör någon skillnad). Så slutar jag arbetet och då skall jag helt plötsligt förhålla mig till en massa olika regler på affären, på restaurangen, när jag möter människor och i mitt sociala liv.
Inte undra på att man känner sig lite förbryllad.
Är denna pandemi bara farlig för vissa människor i vårt samhälle?
Samma barn som jag träffar varje dag, bör inte träffa sin egen mormor pga smittorisk?!
Vad tänker man om det då?
Vi har inga som helst skydd på förskolan. 
Det känns verkligen som uppochnervända världen.
Jag är väldigt rädd för min egen skull. Jag är mest rädd pga min astma och att jag, pga den har nedsatt lungfunktion.
Jag kollade upp om jag kunde sjukskriva mig pga detta, med FK betalar endast ut schablonbidrag.
Alltså inte 80% av din lön, utan Max 804 kr/ dag, om du jobbar heltid och sedan skatt på det.
Jag som bara jobbar 75% skulle få ut ca 9000 kr.
Inget jag har råd med.
Det pratas jättemycket om vårdpersonalen i tv och i tidningar och jag tycker verkligen att de är hjältar som förtjänar all uppmärksamhet.
Men vi inom skola/förskola borde också få en klapp på axeln då och då. Lite uppmärksamhet i nyhetsflödet.
Med detta vill jag önska dig God kväll.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar