fredag 25 september 2015

Hur långt kan det vara?

Om jag parkerar på baksidan av Gränby, eller den nya framsidan, alltså där man pantar burkar och flaskor.
Sedan går man från parkeringen, in genom dörrarna, förbi rulltrappan, förbi TIGER och sedan tar man en vagn utanför Kvantum.
Inne i affären handlar du lite sallad, går sedan vidare ner till fiskdisken, slänger i ett paket ris på väg ner till frysdisken och två påsar broccoli.
Vidare ner till mjölken och sedan ut till kassorna via tvätt och diskmedlet.
Där tar gubben vagnen för att handla några öl på bolaget medan jag sakta sakta går tillbaks till bilen, Förbi Svensk fastighetsförmedling, förbi LIFE och Panduro, förbi Clas Ohlsson och sedan ut till bilen.
Hur långt har man gått då?
Min läkare frågade mig om jag kan gå 1 km?
Nä, sade jag då. Jag kan inte ens gå 500 meter.
Hur långt i sträcka kunde jag ha gått på Gränby i går?
Var det 1 km?, var det 500 m?.
Jag vet inte.
Jag vet bara att det var alldeles för långt.
Jag har legat med värk hela natten för att jag skulle handla lite mat.
Jag är inte ens 50 år och jag kan inte gå på affären och handla lite mat.
Detta är så sorgligt, så sorgligt, tycker jag.
Hur kan någon läkare tycka att jag INTE skall få en operation?
De skulle bara veta hur det är att inte kunna gå. Den känslan när varje steg du har tagit de senaste tio åren har varit aj, aj, aj, aj, aj, aj, aj.........i tio år!
I dag skulle jag hälsa på mina barn och kollegor på jobbet men jag tar mig inte ens ut till cykeln.
I dag har jag ont. Idag är det en riktigt dålig dag.
I kväll skulle vi åka till Grönan för att kolla på Europe. Glöm det!!
 Vi skulle ta bilen för att jag skulle slippa gå, vi skulle sitta och lyssna i stället för att stå och titta men jag tar mig inte en meter i dag.
I dag känner jag mig som hundra år i bara söndagar.
Redo för nödslakt. Så här skall ingen behöva ha det.
Lite kaffe på det här så kanske jag mår lite bättre.

I kväll åker jag och Jonny till Hållen. Där mår jag alltid lite bättre.
I morgon skall solen skina och Jonny skall bygga på dasset.
Några av mina favoritpojkar kommer ut och det blir supermysigt.
Ja, det känns redan bättre.
Skriva är den bästa terapin.
God Morgon!





2 kommentarer:

  1. Hoppas att du får din operation snart. Förstår verkligen att du har det jobbigt med din värk. Är reumatiker så jag vet att det gör förbannat ont.

    SvaraRadera