tisdag 29 september 2015

Lever du ditt liv genom en kameralins?

Denna bild har spridit sig viralt över hela världen.
Kan du se varför?
Alla på bilden tittar in i sina telefoner – förutom den äldre kvinnan som med ett leende bara står och tittar när skådespelarna går fram på röda mattan.
Bilden har fått många att tänka på hur vi lever våra liv och att vi allt oftare glömmer bort att leva för stunden.
”Vi håller på att förlora förmågan att uppskatta de viktiga ögonblicken”, twittrade fotografen Miguel Morenatti ut efter att han delat med sig av bilden och fått över 20 000 delningar.
Jag försöker mer och mer tänka på att INTE ha med min telefon överallt.
Jag vet att jag är en FB-nörd, men jag tar inte bilder på allt hela tiden.
T ex när jag såg en älg på vår tomt i Hållen förra helgen så sprang jag INTE och hämtade kameran.
Jag hämtade Ludde istället så att vi tillsammans kunde stå på balkongen och titta på den magnifika älgen som åt äpplen i vår trädgård.
Ni får ta mig på mitt ord att den stod där, utan bildbevis.
Det är precis som om det inte har hänt om man inte lägger ut en bild på Facebook och sedan får 100 likes.
Det är ju, inte bara lite, utan mycket, sjukt.
Jag gillade det här inlägget för jag blir faktiskt mer och mer irriterad över alla som sitter med sina telefoner när man skall umgås.
Jag tror att jag skall göra två sådana här hyllor att sätta både i stan och i Hållen.
Är det kaxigt det, eller?
Till helgen skall jag försöka att inte facebooka eller blogga på hela helgen.
Undrar om jag klarar det?
Undrar om jag kan få min man att göra detsamma?
Vi får väl se?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar