tisdag 27 oktober 2015

Orkar inte mer!

Ringde till Ortopedkliniken i morse och fick en telefontid klockan 13.00 i dag.
De ringde upp mig och jag frågade trevligt om de kunde se var i kön jag var med min remiss?
Hon sa att de hade mycket att göra och att jag kunde skaffa en inloggning på "Mina Vårdkontakter" för att kolla själv.
Jag berättade att jag har en sådan inloggning men att det inte går att se något där.
Då fick jag ett telefonnummer till bokningen på ortopeden istället.
Sagt och gjort!
Ringde dit och kom fram på tredje försöket.
Kvinnan som svarade där sa att om jag hade fått en remissbekräftelse så fanns jag givetvis med på deras lista, med betoning på GIVETVIS!
Jag förklarade att jag visste det men att jag ville veta om hon kunde se om jag snart skulle bli kallad.
Hon var stingslig och inte speciellt trevlig när hon förklarade att jag "antagligen" skulle få höra något innan årsskiftet, om jag hade tur.
Hon sa åt mig att skaffa en inloggning på "Mina Vårdkontakter", för där kunde jag följa min remiss.
Nä, sade jag då. Det går inte att se något där och det var därför som jag ringde.
Både min arbetsgivare och Försäkringskassan vill ha svar från mig om hur länge jag blir borta från arbetslivet, så om hon ville vara snäll och kolla upp detta skulle jag vara mycket tacksam.
Hon blev mer irriterad och svarade ganska snäsigt att kön var jättelång och hon hade ingen aning om hur deras arbetsbörda såg ut framöver.
Jag var inte otrevlig eller arg, jag ville bara ha ett ungefärligt svar och det tyckte hon var dumt eller något. Jag vet inte?
Åter igen sa hon åt mig att kolla på nätet, som om hon inte hört min förklaring första gången.
Jag förstår att de har mycket att göra, men jag tycker inte att jag måste förstå deras arbetsbörda.
Jag är deras patient, deras kund och jag tycker att man kan svara trevligt när någon ringer.
Inte lägger jag över min arbetsbörda på föräldrarna på mitt jobb. Detta får jag ta med mina kollegor och min chef.
Varför skall jag som patient inte få ringa och ställa lite frågor utan att bli idiotförklarad?
Detta var första gången som jag ringde på hela den här tiden som jag varit hemma. Första gången sedan jag blev sjukskriven i mitten av augusti. Inte tycker jag att jag tjatat direkt, eller att hon har en endaste anledning att vara snäsig mot mig när jag ringer!
Det är det här som gör att man knappt vågar be om hjälp inom den svenska vården.
Sluta hänvisa till nätet när det inte står något där!
Om jag går in på min journal och klickar på remisser så står den den här meningen där:
Nedan finns minst ett remissvar som inte är vidimerat, vilket betyder att ansvarig vårdpersonal ännu inte bedömt det.
Tycker verkligen sköterskan på Ortopedkliniken att det är ett bra svar på NÄR jag skall få träffa en ortoped?? så bra, att hon kan hänvisa dit två gånger på mitt två minuter långa samtal.
Klart att jag blir sur, men mest blir jag ledsen. jätteledsen.
Jag orkar inte vara sjuk längre. Snart skiter jag i det här och går och jobbar istället, fast jag inte kan.

F*ck *ff!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar