måndag 12 oktober 2015

Skönheten och Odjuret

Nä, jag skall inte berätta sagan om mig och Jonny, även om du trodde det när du såg titeln på mitt blogginlägg. Erkänn!
Däremot tänkte jag tipsa om en bra fransk film som jag såg i dag.
"LA BELLE ET LA BETE".
Ingen fantastisk dunderfilm, men en helt ok och spännande familjefilm, som handlade just om Skönheten och Odjuret.
En mysig saga så här på måndagseftermiddagen, inte helt olik Disney´s version.
Klicka på bilden så kommer du till trailern.
Otextad tyvärr!

Man underskattar franska filmer, men de flesta jag sett är väldigt bra.
Genast skall amerikanarna göra sin egna version och då blir det oftast bara pannkaka av alltihop.
Har du inte sett "Tre män och en baby" på franska, så gör det, "3 hommes et un couffin".
Likadant en hemsk amerikansk film, med Hugh Grant i huvudrollen, som heter "Nio månader" på svenska. Den var jätterolig i den franska originalversionen, "Neuf Mois"
(klicka på  de svenska filmtitlarna så kommer du till trailern).
Så älskar jag det franska språket.
Jag blir som Jamie Lee curts i "A fish called Wanda" när jag hör någon prata franska. Haha...eller inte riktigt kanske, men nära på :)
Att jag själv har läst franska i fem år är ju svårt att förstå för jag fattar ingenting när de pratar.
Jo, något enstaka ord här och där bara. Det är faan en bedrift att läsa ett språk varje vecka i fem år utan att lära sig ett enda dugg.
Sorgligt hur oengagerad man var i skolarbetet.
Man kanske skulle ta upp sina franskstudier på gamla dar. Flytta till Frankrike och öppna ett lite bistro, måla och dricka vin.
Det är jag i alla fall duktig på, dricka vin alltså.
Oj, vilket långt inlägg  det blev då.
Glöm inte att kolla in mina trailers nu då.
Go Kväll!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar