måndag 9 november 2015

Jul. jul (lagomt) strålande jul...

Snart är julen här, bara 44 dagar kvar.
Jag har lite planer i år. Hoppas att syster med familj kan komma till oss i Hållen.
Då blir vi 12 personer där.
Torsdag, fredag, lördag och söndag. Det blir supermysigt.
Jag hoppas att alla kan och vill komma.
Jag har redan börjat planera för mat och bak.
Sista helgen i november tänkte jag åka upp och göra adventsfint. Jag hoppas att någon vill följa med upp då och hjälpa till med adventsgranen och tjyvsmaka av årets glögg.
Som varje år, tänker jag att att jag skall ta det lugnt med maten. Inte handla överdrivet och bara ha det "nödvändigaste", men det brukar sluta med att jag står och gör julbordet från Hogwarts i alla fall.
En sak som jag lärt mig är att ta det lugnt med godiset. Mina killar är inte så förtjust i godis, så de enda två som mular i sig gotta hela julhelgen, är jag och Jonny. Ingen bra ide´.
Jag skall koka lite knäck och köpa en chokladkartong, that´s it!
Julafton blir det väl julmat och rester äter vi dagen därpå. På lördagen käkar vi kanske kalkon och sedan är glada julen slut, slut, slut.
Jag och Jonny har redan förberett för att vi alla skall kunna sova lite överallt i huset och hur vi skall kunna sitta 12 personer i matrummet. Vi var 8 st på surströmmimngsskivan och det kändes fullt, men finns det hjärterum....
Vi har många bord och stolar så vi får nog till någon bra lösning. Om inte syster med familj kommer upp så får jag tänka om. Kanske bjuda någon annan?
Hur som haver är det roligt att göra planer för julen. Inte göra det jobbigare för sig än man mäktar med. Inte ställa för höga krav på mysfaktorn och på varandra för då kan det gå riktigt illa när inte drömjulen slår in.
Vi, familjen, hade en sjukt mysig jul där uppe i fjol och det kommer nog bli lika mysigt i år, tror  jag.
Jag satsar på en lagom jul i år.
Lagom med mat, julklappar, glögg och godis.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar