fredag 19 augusti 2016

Surströmming

I dag är det surströmmingspremiär och jag är en av dem som älskar den förädlade fisken.
Det första jag möttes av på Facebook i dag var  en film på hur människor försöker käka surströmming och hur de sedan står och spyr.
I går delades det en film på en hund som vägrade äta surströmming.
Jag blir faktiskt lite sur på er som inte tycker om och som tror att man öppnar en burk med hela fiskar och sedan stoppar in den med huvud och inälvor rakt in i munnen.
Jag brukar jämföra surströmming med ost.
Jag lovar att inte den lilla hunden skulle smaka på en bit Stiltonost heller.
En riktig ädelost smakar lite bättre än den luktar va?
Inte delar jag filmer där folk sitter och trycker i sig Rochêfordost och sedan spyr.
Surströmming skall ätas med de rätta tillbehören, rensade och delade som vilken annan fisk som helst.
Surströmming är en delikatess som äts med gott tunnbröd, mandelpotatis, röd lök, gräddfil mm mm. Kom hem till mig får ni smaka istället för att bre på skeptikernas  uppfattning om surströmming genom att dela en spyfilm på Facebook.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar