onsdag 27 juni 2012

Imse vimse spindel...

Jag såg en spindel i badkaret nyss...eller rättare sagt så trodde jag att det var en spindel.
Det visade sig vara en liten tuva med torkat gräs.
Men min puls hann öka och svetten i handflatorna kom.
Jag fattar inte att jag har sån spindelfobi.
Det har blivit bättre, men som du hör så är det långt ifrån bra.
När jag var barn så scannade jag hela rummet innan jag tog ett steg in. Satt det en endaste spindel någonstans så klev jag inte in i rummet.
I dag kan jag ju tom ta tag i spindeltråden och fösa ut en liten, stackars spindel som har förirrat sig in.
Min fobi gäller inte bara spindlar utan alla slags "kusar".
Kusar är allt smått som kryper eller flyger (jag är ju från Jämtland och där säger man så).
När jag säger kusar här i Uppsala så tror folk att jag är rädd för hästar eller eventuellt det som man har i näsan.
I alla fall så är jag skräckslagen för allt som kryper, tex spindlar, tvestjärtar, skalbaggar, larver mm mm.
Ute i husvagnen finns det ganska gott om spindlar i förtältet men inte en enda tvestjärt och det är jag glad över. Måste jag välja mellan pest och kolera så väljer jag spindlarna.
Tvestjärtar är bara äckliga. Jag kan inte se någon nytta med dessa äckeldjur i vårt ekosystem över huvud taget.
Ja ja, nu har ni fått läsa om vilken neurotisk männsika jag är.
GOD MORGON!!
Imse vimse spindel klättrar upp för trån.
Ner faller regnet spolar spindel bort.
Upp stiger solen torkar bort allt regn.
Imse vimse spindel klättrar upp igen.



P.S Jag är mörkrädd också, men det kan vi ju ta en annan gång.

1 kommentar:

  1. Jag gillar inte heller vissa småkryp...myror går bra...å flugor...å nyckelpigor. Men inte spindlar å tvestjärtar å absolut inte getingar! Men mörkrädd det är jag inte!

    SvaraRadera