tisdag 18 december 2012

Varför just till jul?

Allt ska man fixa till jul.
Huvudsaken att det är fint, helt, målat, fixat till jul.
Inte undra på att kraven är höga som höghus den här tiden på året.
Allt, precis allt skall vara helt perfekt.
Inget får gå fel på julen. Är det bara jag som är så här? Det känns lite gammaldags. Jag tror att jag har min mammas krav på mina axlar. Jag ville ha dem när jag var yngre, nu försöker jag fösa undan dem men det går sisådär bara.
Det är mycket som jag vill fixa varje jul. Skåp och lådor skall vara i perfekt ordning. Helst någon ny möbel också. Sju sorters kakor på faten. Julklapparna skall få barnens ögon att TINDRA, trots att de är vuxna. Min strävan efter att hitta de perfekta julklapparna kan få vem som helst att bli smått galen. Jag gör det givetvis för att jag tycker om det, men ibland när mina krav blir för höga så måste jag säga till mig själv att lägga ner. Det finns inga Ernst-jular hur gärna jag än skulle vilja det.
Jag önskar att jag någon annan tid på året också kunde känna den här viljan att fixa allt till perfektion men nääääää, det sker endast till jul.
Jag var nog en tomtenisse i mitt förra liv.
I morgon ska jag på IKEA och handla persienner till Luddes rum, det rum som vi gjorde iordning i somras men som inte har blivit riktigt, riktigt klart. Men nu till jul måste det bara bli färdigt.
Eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar