tisdag 15 april 2014

Vad är det med människorna?

Hur kan man bli nazist?
Hur kan en ung människa i dagens upplysta och moderna tid välja att bli nazist?
Vad är det som gör att man tänker -Jo men den där Hitler var en sjysst snubbe med sunda värderingar.
Vad har föräldrarna till dessa unga människor gett dem för start i livet?
Vad har skolan för roll i det hela?
Borde inte förintelsen vara en händelse som aldrig, aldrig, aldrig får hända igen?
Har inte vi vuxna ett ansvar att se till att våra ungdomar förstår hur hemsk det var? Om vi gör det som föräldrar, lärare eller reportrar spelar väl ingen roll. Vi måste ta ett större vuxenansvar och berätta den hemska historien på ett sådant sätt att det aldrig händer igen.
Nu skall nynazister få demonstrera i Jönköping på 1:a maj och polisen måste ge sitt medgivande eftersom vi lever i en demokrati med åsiktsfrihet.
Som Churchill en gång sa: "Det har sagts att demokrati är den sämsta styrelseformen som har prövats, bortsett från alla de övriga formerna som prövats genom tiderna".
Man är rädd för nya kulturer och andra religioner och därför börjar man hata istället.
Jag tycker också att det är synd att många Svenska traditioner försvinner för att politiker och rektorer är rädda att kallas för rasister. Jag tror inte att de människor som flyr hit till Sverige tycker att vi skall sluta sjunga "Den blomstertid nu kommer..." på skolavslutningen eller sluta hissa den svenska flaggan eller ha jullov. Detta är beslut tagna av fega beslutsfattare.
Men att sura över det till att bli nazist är ett jäkligt långt steg.
Mina killar har kompisar med ursprung från världens all hörn. Mina grannar är sk nysvenskar. Skall jag hata dem bara för deras hudfärg? Hur skall jag kunna göra det?
Jag hoppas att idioterna i Jönköping får gå i sitt demonstrationståg helt för sig själva. Ingen är där och tittar och ingen journalist skriver ett enda ord om dem i tidningarna. Men tyvärr kommer det väl bli tvärtom. De får säkert både tv-tid och stora rubriker i tidningarna.
De är inte värda någon uppmärksamhet alls.
De kan gå där för sig själva och skrika. Vi andra kan demonstrera för viktigare saker.
Sänkt skatt på rödvin t ex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar