tisdag 7 oktober 2014

Vad skall ni äta i dag?

Är med i en grupp på Facebook som heter så.
I bland lägger jag upp en bild på min mat men oftast kollar jag bara in vad andra skall äta.
Jag vill få idéer och inspiration till egen mat och måltider.
Men tyvärr blir jag oftast ganska besviken. Allas middagar innehåller massor med ost, grädde, créme fraiche, pasta, ris och bröd,
Allt det som jag inte äter.
Inte så ofta i alla fall och inte till vardags.
Jag fick jättemånga lajks i somras när jag lade upp bil på min räkmacka men inte lika många i dag när min morotssoppa kom upp på väggen.
Är det bara jag som är ute efter fettsnål kost och mycket grönsaker?
Vill inte sätta igång värsta fettdiskussionen här men....
....eller jo!
Det handlar inte om att bara äta minisuperduperlättprodukter utan om att äta nyttig och bra mat.
Jag måste gå ur den där gruppen för jag hittar aldrig något bra att äta där för mig.
Så! Nu har jag klagat lite i  kväll också.
Receptet på min morotssoppa kommer här:
10 stora morötter(ca 1 kg)
1gul lök
1 bit ingefära
1/2-1röd chili
1,5dl vitt vin
1l vatten
3-4grönsaksbuljongtärningar
Saften av 1/2 apelsin
2 créme fraiche (valfri fetthalt)
1msk hackad timjan 
Salt peppar

Fräs lök, chili, ingefära, timjan och morötter i lite olja.
Tillsätt vatten, vin och buljongtärningar och koka till morötterna blir mjuka.
Mixa allt slätt.
Tillsätt apelsinsaft, créme fraiche (och mer vatten om soppan känns för tjock).
Strö på mer timjan vid servering





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar