torsdag 25 februari 2016

Genus

Jag läste en rubrik i Aftonbladet nyss.
Det stod: "Kidnappad tonåring hittad med Iphone".
Så fortsatte jag att läsa: "Så räddade funktionen flickan".
Men!? tänkte jag. Det var ju en pojke som blivit bortrövad, Varför skriver de flickan helt plötsligt?
Jag läste igen och igen utan att förstå.
Det stod tonåring i rubriken och utan att jag tänkte på det så gjorde jag detta till en pojke, när det givetvis lika gärna kan vara en flicka.
Ordet tonåring är knappast könsbestämt men i min värld blev det automatiskt ett maskulint ord.
Jättekonstigt?!
Varför blev det så månntro?
Är det för att jag har haft tre tonårspojkar och ingen flicka?
Är det för att när man läser om tonårsvåld så är det oftast pojkar det skrivs om?
Tonåringar i tidningar brukar för det mesta handla om pojkar, är det därför?
Jag vet inte!
Men jag blev förvånad över mig själv och jag är nyfiken på varför min hjärna kopplade så konstigt.
Jag tycker själv att jag är en henperson som ser människor och inte kön, i första taget. Men...
...tydligen inte!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar