fredag 22 mars 2013

Detta är första dagen på resten av ditt liv.

Detta ordspråket fick jag på en keramiktavla i bröllopspresent.
Jag tittade på orden varje morgon i tio år innan jag tog ner tavlan och lade den i källaren.
Jag tänkte inte så mycket å ordens innebörd då, när jag var 23 år och hade hela livet framför mig.
Nu tänker jag så hela tiden, eller rättare sagt, FÖRSÖKER jag tänka så hela tiden.
"Detta är första dagen på resten av mitt liv".
Vad betyder det?
För mig betyder det att det som har varit har varit. Nu kan jag göra något annat, något nytt. Eller så kan det betyda att jag skall fånga dagen, Carpe Diem, leva livet här och nu.
Det liv jag har kvar att leva börjar HÄR och NU!
Gör jag det bästa av det liv jag har? Lever jag det liv jag vill leva?
Jag bor inte där jag vill bo, jag arbetar inte där jag drömmer om att arbeta, jag reser inte lika mycket som jag skulle vilja men jag lever det liv jag vill leva med de förutsättningar som jag har precis här och nu.
Förstår du vad jag menar?
I dag är det fredag, jag har sovmorgon, jobbar till 17.10. Sedan skall jag åka hem och laga en god middag, mysa ner mig i soffan kolla på något bra underhållningsprogram. Förhoppningsvis får jag sällskap av mina fina söner så kanske vi kan spela något roligt spel.
Det är väl att fånga dagen va?
Fredagsmys på elitnivå!
NU tar vi oss an en dag med dessa ord i huvudet.
"Detta är första dagen på resten av vårt liv!"

4 kommentarer:

  1. Jag har mycket svårt att fånga dagen...leva i nuet...njuta....vara riktigt glad - i alla fall jut nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är svårt att fånga dagen. Jag är alltid på väg någon annanstans.

      Radera
  2. Jag var på em kurs i mindfullnes i onsdags och det är precis det vi stressade människor behöver leva i nuet. Ta vara på det liv vi har just nu. Svårt men vi behöver definitivt träna på de.
    //Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte speciellt stressad men jag har svårt att njuta av det jag har. Jag vill alltid ha mer.

      Radera