måndag 16 juli 2012

Sommarstress

I dag är det den 16 juli.
Jag är mitt i sommaren och mitt i semestern.
Allt går så fort, för fort. Jag försöker att hinna med, vara med, vara här, leva nu.
Men det är svårt att inte låta allt passera allt för fort, det är svårt att inte klaga över vädret.
På fem veckor så hoppas jag väl att kunna få några lata dagar i en solstol, bada, se solnedgången nere vid stranden, svettas i skuggan med en glass i handen.
Jag tänker på mina barndoms somrar i Håkansta. När sommarlovet var hur långt som helst och de soliga dagarna aldrig tog slut.
Snacka om att barn kan konsten att leva här och nu, när tappar man det?
Jag försöker komma på hur det kändes att vakna upp utan att huvudet började snurra av en massa måsten.
I dag te x var det första jag började tänka på vilken mat jag skulle handla med mig ut till husvagnen och om det var fint väder, för då måste vi skynda oss ut i dag.
Det var nästan skönt att det var molnigt för då kunde jag ta det lite lugnare.
Nu känns det som om jag slösar en semesterdag bara för att vi är "in between" stan och husvagnen.
Vi skall plocka ihop oss här hemma, handla, hämta Ludde och sedan åka ut till husvagnen idag.
Då tycker min hjärna att det är att slösa en semesterdag för vi gör ju ingenting :P
Jag fattar inte var jag får alla mina krav ifrån? Det kan inte vara lätt för Jonny att hinna med när jag känner så här. Nu tex så börjar jag bli lite stressad av att han inte ens har vaknat ännu, för vi har ju massor att göra i dag och jag vill inte komma ut till campingen "för sent".
För sent till vad?? Det är ju ingen som står och väntar på oss där och vi har ingen tid att passa.
Men ändå....
Sommaren går så fort och jag försöker hinna med. Jag gör allt för att inte känna någon stress, för att njuta och känna lugn men det är svårt när jag inte vet vad det är jag stressar upp mig över.

Affirmation:
Sommaren är här, jag är mitt i semestern och jag njuter.






4 kommentarer:

  1. Jag håller med dej....har samma problem! Tycker att jag bara far omkring med en massa måsten...Just nu är jag på jobbet ...igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behöver åtminstone inte åka in på jobbet på min semester.

      Radera
  2. Christine/Kicki17 juli 2012 08:35:00

    :)) godmorgon Maggan, när jag läser dina funderingar får jag ett leende på läpparna, detta då jag denna semester bestämde mig för att det inte skulle se ut så. Jag har kvar en vecka av min semester och känner ingen panik över att börja arbeta igen. Tror att det beror på att jag känner mig nöjd och utvilad av min ledighet.
    Jag/ vi har verkligen varit här och nu, har inte haft någon planering, tagit dagen som den kommit. Har även bestämt art inte resa någonstans, ungdomarna har olika perioder som de sommarjobbat, Storsjöcupen mm vilket bidragit och hjälpt mig att vara här och nu. Just nu ligger jag i sängen och kollar fb, medan Lars dricker en kopp kaffe och läser öp. Bestämde mig precis nu i denna stund att jag skall börja min dag på gymmet, sedan får vi se vad dagen bjuder på samt om solen stannar kvar och selar med sig av sin värrme.
    Under min semester har solen kommit till och från under dagarna, har inte haft många varma soltimmar dock har det inte kommit så mycket regn. Bestämde mig redan i början att jag inte skall slösa energi på vädret.

    Jag tycker att jag lyckats med min strategi denna sommarsemester och nått mitt mål!

    Maggan kom ihåg att du är solskenet en regnig dag <3

    Du slösar inte en semesterdag, nu utnyttjar varenda minut, genom att stanna upp och vara här och nu. Ha en undebar dag! Kramisar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kicki! Vad fint skrivet.
      Jag bestämde mig också innan semestern, men mina måsten är så djupt rotade att det är svårt att koppla bort dem. Om jag INTE hade bestämt mig innan semestern så hade jag varit outhärdlig vid det här laget men jag kämpar vidare med att vara här och nu. Kraaam!

      Radera