lördag 30 juli 2022

Semester del 3

För en vecka sedan åkte vi upp till Jämtland. Med vi menar jag då jag, Jonny, Calle och Agnes.
Vårt första stopp var på Gimårasten utanför Bräcke.
Där stannade vi för att vi hade hört att deras mat var så fantastiskt god. Å det var den kan jag säga.
Jag åt en älgburgare med cheese’n bacon. Dra åt helvete vad gott!! Alla andra hamburgerhak kan stänga ner nu med detsamma!
Gimårasten är ingen Ställplats, utan bara en vanlig parkering. Men sån’ t struntar Jonny i. Han skäms aldrig. Han gjorde världens camp där på asfalten🫣

Så var det dags för Boltonfesten på lördagen.
Den klarade vi av med bravur trots att det bjöds på Mora Nisse hela tiden (MoraNisse=likör 43, blåbärssoppa och grädde).

På söndagen åkte vi vidare från Halåsen in till Östersund. Där åt vi lunch på Stråket, men när vi väntat i nästan 50 minuter på maten så gick Jonny och sa till. Det visade sig att de tappat bort våran bong så köket hade aldrig börjat med maten. Ingen ursäkt eller en extra bira eller någon kompensation. Så jävla dåligt när vi köpt mat för flera hundra. Bara Jonnys skaldjursplatå kostade över 600 spänn. Så surt!

Nåja! Livet går vidare och på kvällen hade vi bord ute på Tivars på Norderön.
Men det var också en besvikelse. Där fick vi också vänta på både mat och dryck. Dessutom så var inte maten speciellt god. Hade kunnat göra både fisk, skaldjur och kött bättre själv.
Tråkigt!
Men vi hade en mysig kväll och vi sov gott trots att vi bodde bara 500 meter från Stråket i vår husbil

Utsikten från husbilen, över Storsjön och Frösön.

Nu är det måndag och vi är bjudna på lunch hemma hos Eivor och Seve. De bjöd på en fantastiskt god trerätters lunch. Till efterrätt fick vi jordgubbar och grädde. Jämtländska jordgubbar 🍓❤️

Efter lunchen packade vi ihop, lämnade Östersund och åkte till Arvesund. Där fick vi upp förtältet och kunde sitta som kungar och spela spel trots regn och rusk.

Killarna kunde fiska å Jonny fick en harr.

På tisdagen åkte vi till Åre och Buustamon.
Där hade vi bokat både spa och middag.

Den maten och servicen var det inget fel på däremot. De var supertrevliga och gästvänliga. De tog emot oss med öppna armar trots att vi kom och bodde i husbilen, stod på deras parkering istället för på hotellet. Men vi snålade inte heller med att äta och dricka. Det var fantastiskt god mat och det märktes att de är en white guide restaurang.
På onsdagen skiljdes våra vägar åt och jag och Jonny började vår resa neröver.
Våra planer var att åka till Storsjö kapell och sedan vidare neröver Härjedalen, men det var så kallt och ruskigt i fjällvärlden så vi tänkte om när vi vaknade i Åre med regn, storm och bara 5°C.
Vi åkte tillbaks till Östersund och fortsatte mot Stugun.
Den kvällen sov vi på en supereliten camping utanför Bispgården.

Nästa dag landade vi utanför Härnösand i Barsviken.
Där har Knuts svärföräldrar sin stuga.
Wow! Vilket härligt ställe och vilket mottagande med god mat och dryck och härliga samtal.
Efter några dagar i den Jämtländska kylan var det skönt med lite sommar och sol igen.

I går bar det av hemåt igen. Vi mellanlandade i Hållen för att hämta min bil men sedan fortsatte vi hem till stan. Det var skönt att komma hem och sova i vår sköna säng. Vi har inte bott hemma sedan torsdagen före midsommar så det var verkligen skönt att landa här i går.

Nu dröjer det några veckor innan vi åker ut med Charlie igen. I dag skall han plockas ur och städas och ikväll vill jag promenera in till stan och sätta mig på en uteservering. Jag har saknat Muppsala.
Borta bra men hemma bäst!