fredag 20 januari 2023

Vad är det för fel på maten?

Är det bara jag som tycker att våra livsmedel bara blir sämre och sämre?
Jag köper dyrt och ekologiskt och ” bra” kvalitet, men jag får verkligen inte vad jag betalar för.
All mat har blivit ruskigt dyr och den ”fina” maten ännu dyrare.
Ta bara en sån enkel sak som varma mackor. I går hade vi ätit en sen lunch så framåt 19-tiden skulle vi bara göra oss några varma mackor. Jag hade köpt vanligt vitt rostbröd, rökt skinka och hushållsost 26%. 
När mackorna såg klara ut så var brödet torrt som skorpor, skinkan hade dragit ihop dig som en båt på mackan och osten hade inte smält ut så där mumsigt, som man vill, utan låg som ett knastrigt skal på mackorna.
Hur kommer det sig? Vad är det i en ost som inte smälter? Vad är det i skinkskivor som drar ihop sig och ligger som små skålar på varje brödskiva och vad är det i ett vitt bröd som inte kan bli varmt utan att bli knastrigt som farmors skorpor?
Det är lika med nästan all mat jag köper. Korven går nästan inte att steka utan att det blir en kladdig hinna i botten på stekpannan, lika med bacon och fläsk. Kycklingfiléerna krymper till halva storleken när jag steker dem. För ett tag sedan köpte jag en hel, rå, färsk kyckling och det står på etiketten: innehåller 88% kyckling!?!!. Vad är det andra 12% då? Vatten? Nitrit?skit?
Nu när maten är så jävla dyr så undrar jag varför ingen ställer sig och vrålar efter bra mat? Vi går till affären och där finns ju bara dåliga substitut till det vi en gång i tiden kunde köpa.
Jag köpte en gång dyra kammusslor på ICA och när jag hade stekt dem såg det ut som om jag lagt en liten fiskbulle på varje förrätt, inte större än en gammal tio-krona.
Det säljs gräddglass som inte ens innehåller mjölk, lingoncider utan lingon mm mm.
Jag kan sitta här och skriva en hel roman om all skitmat som säljs svindyrt i våra butiker. En annan sak också: jag läste för några veckor sedan att de stora ICA- handlarna går miljontals kronor i vinst i år. Medan vi konsumenter knappt har råd med smör och mjölk.
Hur kommer det sig? Om inköpspriset går upp och de måste sälja allt lite dyrare så borde ju inte vinsten bli större än tex förra året…. eller?!?
Ja, jag är lite upprörd nu, men är det ingen som håller med mig då?

Bild för uppmärksamhet. Sommarens godaste hamburgare. Älgburgare på Gimårasten i Bräcke (där var det inget fel på råvarorna inte). 


5 kommentarer:

  1. Håller med dej i att maten blir sämre å dyrare. Vad det gäller osten så måste den vara full fet för att smälta bra…tycker jag!

    SvaraRadera
  2. Tips, köp inte ekologiskt. Finns inget som säger att produkten är bra för att den är ekologiskt. Samma sak som att sälja något med fullkorn och det skulle vara bättre produkt än utan fullkorn. Men beror helt på vad vi vill åstadkomma. För livsmedel och råvaror så är ekologiskt bara ren sälj smörja enligt mig. Det både ger sämre, mindre skördar och produkter som håller sämre. Men visst de är inte bespeutade med något eventuellt farligt. Men samtidigt får man inte bukt på annat som attackerar eller förstör en skörd. Enligt mig.

    Köp kött som främst är svenskt Men gärna producerat i närheten, dyrt men bättre. Det är inte djuren som skapar utsläppen utan transporten. Lika så med grönsaker. Köp det som är producerat så
    Nära som möjligt. Ekoliskt är inte bättre för utsläppen om vi pratar just utsläpp.

    Det handlar om sunt förnuft. Köp det som du vill ha, men köp inte i tron om att en produkt är bättre för den är ekologisk.

    Vad är det för skinka och vad är det för ost?! Låter som det är förlite ost på! ;)

    Endast min åsikt. Kan ha sjukt fel också! ;)

    SvaraRadera
  3. Nils: När jag skriver ekologiskt så menar jag kanske mer närodlat. Jag vet allt det du skriver om. Vad det var för fel på osten het jag inte? Vanlig hushållsost och inte för lite. Kött köper jag bara från min kompis gård så det är nog det enda jag är nöjd med. Jag pratar om all annan mat som är skit jämfört med hur det var för bara tio år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är sant så, tycker också mycket är sämre idag! Var bättre förr! Eller?

      Be morsan skicka ner storsjöost från arla, den är nästan som mozzarella när den smälter! :P

      Jo då förstår jag vad du menar med ekologiskt! :)

      Radera
    2. Vi kan köpa Storsjöost här också och det brukar jag göra. Kram

      Radera