lördag 26 oktober 2013

Nä, det här går inte

Nu har det gått 2½ månad sedan semestern och jag har inte gått ner ett enda hekto.
Jag har visserligen inte gått upp heller men jag sade ju att jag skulle gå ner fem kilo till första november.
Nu har jag bara fem dagar på mig.
Fem kilo per dag tror jag inte är riktigt realistiskt.
Jag vet inte varför det är så svårt att hitta tillbaks till motivationen att räkna kalorier igen.'Jag gör det liksom i huvudet varje dag men det är för att hålla vikten inte för att gå ner i vikt.
Jag vet vart felet ligger.
Alldeles för många mackor på jobbet varje dag men både smör och ost.
Jag äter fortfarande bra mat här hemma men det är maten på jobbet som inte är nog bra så jag är hungrig på mellanmålet och trycker i mig en, två och t om tre mackor varje eftermiddag.
Då är jag inte hungrig när vi skall käka middag och då äter jag för lite och är därför hungrig på kvällen istället och vad äter jag då?
Jo, mackor!
Fel, fel, fel!
Jag måste ta tag i mig själv igen. Det här går inte. Skärp mig!!
Jag vill ju verkligen inte gå upp i vikt igen men nu har jag redan släppt iväg mig fem kilo.
Inte ett kilo till skall jag gå upp.
Jag har ju femton kilo kvar till målet. Kan inte ge upp nu.
Men varför är det så svårt att hitta motivationen då?
Jag kan göra en lista på hundra anledningar att gå ner i vikt men den listan är som bortblåst när det dyker upp godis, en kaka, mackor, ost å kex mm mm.
Förra hösten hade jag anledningarna i huvudet hela tiden. Så fort det dök upp en frestelse så tänkte jag på vad mitt mål var och då var det inte svårt att låta bli att äta.
Jag var nästan aldrig hungrig eller sugen. Nu är jag hungrig och sötsugen hela tiden.
Det blir en ond cirkel som är så svår att ta sig ur.
Jag var ute ur den i våras men så valde jag att gå in i den i somras igen.
Varför, kan man ju undra?
Men nu måste jag försöka hitta någon motivation igen.
Titta på kort ger ju alltid en boost...
110 kg augusti 2012
90 kg juni 2013
Nu väger jag 95 kg men det känns som om jag väger 130. 
Jag har aldrig känt mig så stor och tjock som nu.
Det är konstigt hur hjärnan funkar.
Jag har glömt bort hur stor jag var och nu kan kan jag bara fokusera på hur fet jag är just nu.
Kom igen nu Maggan!

Jag kan fixa det här.
Jag har gjort det en gång förut, jag kan göra´t igen.
Femton kilo.
Ett kilo i taget....
...femton gånger.
Kom igen nu!





1 kommentar: