torsdag 31 augusti 2017

Rökfri och sockerfri

Nu har jag inte rökt på flera veckor. Har lite dålig koll på hur mycket jag faktiskt har rökt i sommar men jag bestämde mig efter midsommar att trappa ner och sedan har det bara blivit färre och färre.
Nu har jag varit helt rökfri i några veckor.
På lördag skall jag på fest med ett antal rökare och det får bli mitt eldprov.
Jag har sagt till mig själv att jag får feströka men det vore ju bra om jag slutade med de dumheterna också.
Jag försöker också bli sockerfri efter sommarens svullande.
Det är svårare att sluta med sockret än att sluta med ciggen.
Socker är VERKLIGEN ett heroin. Sockerberoende är nog bland de värsta missbruk man kan ha.
Nu har jag börjat äta LCHF så att jag kan sluta med sockret. Min erfarenhet säger mig att med den dieten är det mycket lättare att sluta med socker.
Med LCHF-mat är man mätt längre och då sätter inte sockersuget in på samma sätt.
Det är enkelt att äta LCHF, inga problem med maten. Bara på jobbet kanske, eftersom vi äter pedagogiska måltider med barnen så kan det ju bli omöjligt att inte äta kolhydrater ibland. Som i tisdags t ex när vi fick lasagne. Det är ju lite svårt att ta bort pastan då. Men då får jag äta lite istället. Jag arbetar bara sex timmar om dagen så då får jag äta när jag kommer hem istället.
Jag känner redan att jag mår bättre. På bara fem dagar har min magkatarr gett med sig och jag är inte sugen på kvällarna längre.
Jag vet ju att detta är en bra diet men jag har bara inte orkat hoppa på det tidigare men nu känner jag mig taggad.

Dagens middag.
Gräddstuvad spenat med stekt lax, zuccini och avocado med ishavssallad.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar