måndag 13 mars 2023

Blandad kompott

I helgen åkte vi inte till Hållen. Calle och Agnes ville träffas och gå ut på restaurang.
Sagt och gjort. 
Vi stannade hemma och på lördageftermiddag kom Carl och Agnes till Uppsala. 
Vi hade bord kl 19 på Peppar Peppar.
Vi åt deras avsmakningsmeny tillsammans med dryckespaketet. Väldigt god mat. 
Vi började med en drink sedan fortsatte vi med löjrom, kräftsoppa, röding, oxfilé och till sist chokladsorbet.









I går hade vi en lat söndag. Åkte till plantagen och köpte en piedestal, kom hem och tog hand om lite blommor.

I dag har jag inte jobbat. Jonny åkte till Tullinge och jag orkade inte ens kliva ur lägenheten för att handla i detta jävla skitväder. Det snöar och regnar från sidan. Hundarna vill absolut inte gå ut, inte under några omständigheter.


I dag har jag tvättat och lyssnat på bok hela dagen.
Det står kålsoppa à la Markus Aujalay på spisen och väntar på att Jonny skall komma hem.

Det luktar förvånansvärt gott i köket just nu. Kokt kål brukar annars inte dofta speciellt gott.

Recept
1/2 vitkålshuvud
2 gula lökar
1,5 liter kycklingbuljong. 
160 gram panchetta
2 msk mörk sirap
1 tesked kummin
2-3 lagerblad 
Vitpeppar och salt 
 Kolla in hans youtubekanal för att se hur han gör. 
Det var plättlätt.
Skulle ha bakat ett bröd till, men det glömde jag.
Det får bli hårdbröd till om man nu vill.
Nu kom gubben hem så nu blir det krubb.
Önskar dig en bra måndagskväll.
P.S
Någon där ute som har dessa tallrikar till salu? Isåfall är jag intresserad av att köpa dem. Cervera har slutat sälja dem tyvärr.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar