söndag 29 maj 2022

En tanke till Ellen pĂ„ morsdag💕

Det har varit lite jobbigt i dag, sÄ hÀr pÄ morsdag och allt. Fick en fantastisk bukett med blombud frÄn mina söner i dag.
Men det var ju lite ju lite sorgligt att det ” bara” stod tvĂ„ namn pĂ„ kortet. 
Ludwig Àr ju saknad hela tiden förstÄs.
Men jag fick ju i alla fall ha mina barn hos mig hela deras barndom och alla ungdomsÄren och nu fÄr jag förhoppningsvis följa mina tvÄ söner i mÄnga Är till.
Jag har tĂ€nkt pĂ„ vilken sorg det mĂ„ste vara att mĂ„sta lĂ€mna bort sitt barn. Att ett barn dör Ă€r ju jĂ€ttesorgligt, men att veta att mitt barn lever och inte fĂ„ ha det hos mig vore ju fruktansvĂ€rt. 
SĂ„ var det för min farmor, Ellen. 
1935 födde hon min pappa utom Ă€ktenskapet och kunde inte ta hand om honom sjĂ€lv. Hur skulle en ensamstĂ„ende kvinna kunna försörja sig med ett litet barn att ta hand om? Inga förskolor fanns och ingen ekonomi till en barnflicka. Hon fick lĂ€mna bort sin son till ett barnhem och sedan till fosterförĂ€ldrar. 
Jag vet tyvĂ€rr vĂ€ldigt lite om min fars uppvĂ€xt. Jag vet att han inte alltid kom till bra och goda familjer under sina första levnadsĂ„r. Han blev slagen och lĂ€mnad, fick komma till olika hem och aldrig kĂ€nna sig trygg och Ă€lskad. 



NĂ€r han var nĂ„gra Ă„r gammal sĂ„ kom han till HĂ„kansta i Brunflo, till Erik och Anna. De som jag alltid har kallat för farmor och farfar. DĂ€r fick han det Ă€ntligen bra. De kunde inte fĂ„ egna barn och dĂ€rför tog de hand om min far, Bo. 
Men som det kan vara sĂ„ fick de tvĂ„ söner efter att Bo flyttat till dem. 
Han bodde resten av sin barndom hos dem, men han blev aldrig adopterad och var alltid lite utanför familjen Ă€ven m de sĂ€kert Ă€lskade honom pĂ„ sitt sĂ€tt. Han hade ju sin biologiska mamma som alltid sörjde över att hon aldrig fick ha sin son hos sig. Först för att hon inte kunde och sedan för att hon inte fick för sin nya man. 


Vi har det bra i mĂ„ngt och mycket nu för tiden. Inte var det alltid bĂ€ttre förr inte. TĂ€nk vilken sorg hon mĂ„ste ha levt med i hela livet den stackars Ellen. 
Vad jag vet sĂ„ trĂ€ffade jag aldrig henne, jo kanske som vĂ€ldigt liten. Men det Ă€r inget som jag kommer ihĂ„g. Historien kring henne och min far Ă€r kanske inte heller helt sann. Jag berĂ€ttar bara sĂ„ som jag tror att det var. TyvĂ€rr pratade pappa sĂ€llan om sin barndom eller om sin biologiska mor. 



Jag Ă€rvde en silversked som det stod Ellen pĂ„ som nu Ă€r borta. Jag tĂ€nkte döpa min dotter till Ellen, men jag fick ju söner sĂ„ det passade inte riktigt. 
I dag har jag iallafall tĂ€nkt pĂ„ henne och Ă€gnat henne en tanke sĂ„ hĂ€r pĂ„ mors dag. 







1 kommentar: