torsdag 7 december 2023

Dödstrött

I dag har jag jobbat hela dagen.
Avdelningen med förskolans yngsta kompisar behövde min hjälp i dag.
Så roligt, men nu är jag helt slut.
Hur orkade jag jobba heltid för bara några år sedan?
Arbeta heltid på förskola är så sjukt tungt.
Ont i armar, ont i benen, för att inte tala om hur ont jag får i mina krokiga artrosfingrar.
Klä på, klä av, byta blöjor, på med vantar, på med strumpor, torka bord, ner på golvet, upp från golvet.
Det märks att jag inte är trettio längre, inte ens femtio längre.
Att arbeta på förskola borde alla prova på någon gång, då skulle jobbet få en helt annan status.
Om politiker förstod vilken jävla insats det krävs varje dag för att göra ett bra jobb på landets förskolor så skulle alla förskollärare och barnskötare tjäna minst dubbelt så mycket än vad de gör i dag.
Jag sade upp mig i juni 2022 och då tjänade jag inte ens 30 000 före skatt. Jag har nästan 40 år i yrket och tjänar 29650kr per månad och då är jag en av de barnskötare som tjänade mest!!! 
Det är ett hån mot mig och min kunskap. Förskollärare tjänar lite mer, men inte jättemycket mer. Då har de 3 1/2 år högskolestudier i ryggen,
Hurra för all personal på våra förskolor. 
Vi är fantastiska!




3 kommentarer:

  1. Heja er…heja dej❣️❤️

    SvaraRadera
  2. Du är så fantastiskt Maggan 🥰😘😍😊💕⚘️🌷

    SvaraRadera