onsdag 27 december 2023

När börjar julen egentligen?

Jag kommer på mig själv att jag pyntar tidigare och tidigare för varje år.
I år var nog det tidigaste någonsin.
Jag hade full jul i stugan sista helgen i november och i stan julpyntade jag torsdag före första advent. Alltså bara några dagar senare än i Hållen.
Av olika anledningar blev det så.
Att jag pyntade i Hållen redan sista helgen i november berodde på att jag inte skulle komma tillbaks förrän till jul och jag ville inte börja släpa ner jullådor från vinden när hela familjen var här för att fira jul. Jag ville att de skulle kliva in i ett pyntat och julfint hus. 
Hemma i stan skulle vi få gäster första helgen i december och få ville jag få upp advent i allafall.
Men så blev jag lat och orkade inte släpa upp jullådorna för att bara sätta upp ett par adventsstakar och en stjärna.
Lika bra att smälla upp allt direkt, tänkte jag. Det är ju före jul som man njuter av det vackra pyntet.
Efter jul vill jag ju ta bort det ganska snabbt.

Men så var jag och lyssnade på gudstjänsten på julottan och då sa prästen att det är ju i dag julen börjar, alltså då på juldagen.
Julmusik som börjar spelas i affärer redan i september, IKEA(och alla andra affärer) som tar fram julpyntet tidigt på hösten gör ju att man har ledsnat på julen innan den en har börjat egentligen.
När jag var barn och när mina barn var små så pyntade man kvällen före julafton och det var så magiskt.
Nu blir det fint och mysigt hemma mycket tidigare, men magin är borta.
Undrar varför vi börjar så tidigt?
Jag brukar ha kvar julen över nyår och trettonhelgen men sedan åker allt tillbaks i sina lådor igen.
När barnen var små så berodde det på att Calle fyller år den 9/1 och brukade ha kalas runt trettondagsaftonen, å jag ville inte att han skulle känna att julen tog fokus från hans födelsedag. 
Därför tog jag bort julen innan hans födelsedag och hans kalas.
När julpyntar du?

Gran i Hållen

Gran i stan




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar