söndag 10 november 2013

Fars dag

I dag är dagen då vi skall fira alla våra pappor.
Jag har lite åsikter om sådana här kommersiella jippon men man kan väl i alla fall skänka dem en kärleksfull tanke.
Min man fick nyss kaffe av mig, men han är ju inte min pappa så det andra firandet får sönerna ta hand om.
Vi slår ihop middagen i dag med Knuts födelsedagsönskemiddag.
Han har önskat Toast Skagen till förrätt och ädelostbiffar till varmrätt.
Jag åker upp på Gränby och köper en stor farsdags/födelsedagstårta.
Som sagt så har jag lite åsikter om dessa dagar när vi skall handla presenter bara för att handlarna skall få lite extra i sina fickor, men en god middag och samkväm är alltid trevligt.
Så var den här helgen snart slut då.
Den gick i ett rasande tempo som det brukar göra när man har trevligt.

Jag skänker en liten tanke till min egen pappa som jag träffade sista gången på farsdag 1992, endast några dagar innan han gick bort.
Jag och Jonny ville bjuda på farsdagsmiddag men Pappa hade för ont för att åka någonstans så vi åkte hem till honom och bjöd på middag.
Det var smördegsinbakad oxfilé kom jag ihåg.
Jag ser honom sitta i en korgstol i hallen och vinka adjö när vi åkte hem med Knut och Calle på kvällen.
Det var sista gången vi sågs.
Detta minne får jag varje år på farsdag.
Sorgligt och fint på samma gång.
Nu skulle jag vilja bo närmare graven så att jag kunde åka upp och sätta en blomma och tända ett ljus.
Men att skriva här på bloggen får väl duga som minne åt min far.

Bo Anders Munther
F  21/5 1935
D 19/11 1992


Grattis till alla farsor där ute!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar