måndag 6 oktober 2014

Pippi Långstrump

Det har varit mycket skriverier de senaste dagarna om att Pippis pappa är/var negerkung.
Jag brukar inte ge mig in i sådana diskussioner här på bloggen men nu vill jag säga en eller två saker angående detta.
Jag är född på 60-talet och uppvuxen på 70/80-talet.
DÅ sa man neger utan att för den skull vara varken invandrarfientlig eller rasist.
Att Pippis pappa var en negerkung var inget som varken jag eller någon annan tyckte var speciellt konstigt.
Neger var ett folkslag och inget annat. Vi svenska barn på 70-talet kände inte till något om de svartas bakgrund, förföljelse och hat. Vi visste inte att ordet kom ifrån slaveriet i USA.
Men nu är det en annan tid.
Nu vet vi att ordet inte är rätt att använda. Nu vet vi att svarta tar illa upp av att bli kallad detta.
Astrid Lindgren har själv sagt att hon bara skulle ha sagt att Pippis pappa var endast kung om hon hade skrivit boken i en modernare tid.
Jag som läser Pippiboken då och då i mitt jobb hoppar alltid över N-ordet när jag läser högläsning för barnen och det vet jag att mina kollegor också gör.
Klart att vi skall censurera boken nu när vi vet bättre. Vad är problemet?
Det är lika självklart som att vi nu säger chokladboll istället för något annat.
SÅ! Nu har jag sagt mitt i den frågan.
Trevlig fortsatt måndagskväll, önskar jag alla!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar