tisdag 4 oktober 2016

Absolut svensk

Jag har tydligen missat denna utomordentligt bra serie med Soran Ismail på SVT.
Nu hittade jag den på Play och har sett två avsnitt av tre.
Här får jag verkligen möta mina fördomar och jag skulle så gärna vilja bli intervjuad i ett sådant program, av honom.
Jag är inte rasist( vill jag tro), men skulle jag vara det om det kom till kritan?
Hans undersökning på Göteborgs centralstation visar att vi "vanliga" svenskar är mer rasistiska än vi vill kännas vid.
Den vita, svenska tjejen får låna folks mobiltelefon när hon frågar, men det får inte den svarta tjejen med slöja.
Åh, jag skulle vilja veta hur jag själv hade gjort!!
Jag vill ju tro att hudfärg och religionstillhörighet inte spelar någon roll för mig, men är det så på riktigt?
Det skull jag så gärna vilja veta.
Detta är en jättebra serie. Se den!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar