tisdag 7 januari 2014

Varför fastnar inte spindlar i sitt eget nät?

Ja, den frågan fick jag till lunch i dag.
Jag vet inte, duger INTE som svar åt en vetgirig femåring.
Ja, men säg då! fortsatte han.
Men vuxna har inte svaren på allt, svarade jag och då såg han förvånad ut.
Vi kan ta reda på det tillsammans sen, sa jag.
Nä NU, svarade han.
Vilken tur att man har sin smartphone och Google då.
På fem minuter kunde jag ge honom det rätta svaret.
På gott eller ont?
Barn behöver aldrig vänta på någonting nu för tiden, kan jag tycka.
De har ett behov av omedelbar tillfredsställelse.
Ge mig mjölk NU!
Fixa det NU!
Å vi vuxna fixar och trixar för att göra de små liven nöjda och glada.
Vi vuxna kan inte heller vänta.
Kommer du ihåg när man satt och väntade i 20 minuter på att modemet skulle koppla upp.
Det kunde ta ända upp emot en minut att ladda en sida på nätet.
Nu blir man stressad och irriterad om det inte funkar på en grisblink.
Hur snabbt skall allting snurra egentligen?
Jag såg en bra film i går som handlar typ om det.
Den var en feelgood-film utan dess like som gav mig mycket att tänka på.
Carpe Diem osv osv
Den heter "About Time".
SE DEN!

För dig som vill veta svaret på den första frågan så kommer svaret här:

De flesta spindlar har tre klor i änden av vart och ett av sina åtta ben. Hos nätbyggande arter är klorna ett slags fötter, som spindeln använder till att vandra över sitt nät med. Spindeln griper om de tunna silkestrådarna med klorna, som dessutom är utrustade med en massa små sågtänder, som gör greppet stadigare.
Många nät görs klibbiga för att bättre kunna hålla fast små bytesdjur, men i dessa fall har spindeln vidtagit åtgärder för att inte själv råka fastna i nätet. Framför allt utsöndrar spindeln ett slags olja både från klorna och från huden. Det betyder att spindeln är täckt av en oerhört tunn oljefilm, som det klibbiga limmet på silkestrådarna inte kan fästa vid. Som en extra säkerhetsåtgärd håller vissa arter dessutom sitt viloområde utanför huvudnätet helt och hållet fritt från klister, så att de inte löper risk att fastna när de är där. Huruvida en spindel kan fångas i andra spindlars nät beror på om spindeln själv bygger nät. Grovt sett påminner de olika spindlarnas nät så mycket om varandra att en spindel som själv producerar klibbiga nät och har en tunn oljefilm på klor och kropp inte fastnar i andra spindelarters klibbiga nät. Även om de har möjlighet till det, är det dessutom mycket sällsynt att nätbyggande spindlar kommer på besök i andra spindlars nät.
Det är värre för de spindlar som jagar insekter genom att hoppa på dem och som därför inte bygger några nät. De har ingen oljefilm att skydda sig med och kommer precis som insekterna att fastna i ett klibbigt nät, om de har oturen att hoppa in i ett sådant.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar