måndag 21 december 2015

Berättelsen om den traditionella julölen.

När killarna var små så var man rätt så stressad så här några dagar före jul.
Man jobbade samtidigt som man skulle fixa allt till julen.
Huset såg oftast ut som ett bombnedslag med tre små killar och alla deras saker. Det låg legobitar, starwarsgubbar, bilar, tåg, gosedjur, bollar och annat lite överallt i huset.
Tvätthögen från helvetet tornade upp sig i soffhörnet och vissa hörn i huset hade inte sett en dammsugare på minst ett par månader.
Samtidigt som man skulle städa och göra fint överallt, var man tvungen att smyga med paketinköp och annat som inte barnen fick se. det skulle göras pepparkakshus och kokas knäck med tre barn som inte alltid var sams.
Så här tre dagar före julafton var man som mest stressad och jag satt och gjorde listor till min man så att han skulle prioritera rätt. Inte städa i garaget före tvätthögen i soffan t ex.
Så en gång för många, många år sedan(år 20000) såg jag en svensk film som heter "Det blir aldrig som man tänkt sig".
Den handlade om tre systrar och deras liv och familjer. I en scen i filmen är de ut tillsammans dagen före julafton för att köpa presenter till sina föräldrar. De stressar runt på stan och till slut hamnar de på en pub. Där blir de sittandes och dricker både en, två och tre öl.
Jag tänkte, när jag såg filmen:"hur i hela friden ha de tid att sitta där och dricka öl dan före julafton"?
Men så tänkte jag vidare att så där vill jag också göra. Om jag låtsas att jag måste vara klar med allt till den 23, istället för den 24 så kan jag gå ut på stan, köpa en sista julklapp och sedan sitta på en pub  titta på alla andra människor som stressar runt.
Sagt och gjort! Nästa jul var det vi som var klar med allt i god tid och kunde gå ner på stan, köpa ett sista paket och sedan njuta av en god julöl tillsammans.
Sedan dess har det blivit en tradition att jag och min man gör så dagen före julafton.
Eftersom vi åker upp till Hållen i morgon så får denna tradition äga rum i dag istället.
Jonny skall lämna in bilen på verkstan nu på morgonen och jag skall klippa mig klockan nio.
Ca 10.30 skall vi mötas på stan för lite shopping och sedan lunch på O´Connors med tillhörande julöl.
Visst låter det mysigt?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar