fredag 25 mars 2016

Skärtorsdag och långfredag

I går gjorde vi ett tungt dagsverke, nämligen tog reda på alla Ammis kläder.
Jag sorterade och sedan åkte vi bort med dem.
Det var tungt för mig och jag kan bara gissa hur tungt det skulle ha varit för svärfar att göra det själv. Han var tacksa att han slapp.
Till middag åt vi krohjortskavsgryta med ris och sedan var det långa samtal i soffan ända till kvällen.
Jag var lite orolig över killarna som skulle köra från Uppsala upp till Huså i går eftermiddag.
Det var tydligen snorhalt på vägarna i fjällvärlden.
Snackade med Ludde vid 21.30 och då hade de precis kommit upp till stugan och öppnat första ölen.
Jag blev lugn och kunde somna gott efter en lång och jobbig dag.

I dag är det långfredag.
Solens lyser med sin frånvaro. Himmlen hänger så lågt att man nästan kan ta på den om man bara sträcker lite på sig.
Men det är vackert ändå på något vis.
I dag skall vi äta omelett med champinjonstuvning och prinskorv till lunch.
I går gjorde jag iordning en påskskinka. Hoppas den är god trots att den är färdigkokt.
Det gick inte att hitta en rå skinka någonstans. Vi letade både i Uppsala och i Borlänge utan resultat.
Till kvällen blir det snittar med Kalixlöjrom, som jag tog med mig hemifrån.
Jonny skall städa bilen, sa han. Får se om han orkar ta tag i det i dag.
Annars så gör vi det bara en annan dag.
Påsken är väldigt stilla här i år.
Svärmor har fått väldigt vackra blommor och det är dessa som får pynta hemmet.
Allt annat känns makabert på något vis.
Påskris och tuppar, ägg och påskkärringar får helt enkelt vänta till ett annat år.
Jag gjorde påsknaglar i går i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar