fredag 4 mars 2016

Två år sedan.

I två år har vi haft vårt hus här i den lilla byn Hållen i Norduppland.
I två år har vi njutit varje sekund vi kunnat vara här. Här ute står tiden stilla och här ute kan vi verkligen vila.
I vårt lilla hus på landet kan vi samla våra tankar och njuta av varandra på ett sätt som vi inte hinner med i stan.
Det är två år sedan vi flyttade in här och det är fortfarande lika glädjefyllt att åka hit. Jag har längtat i hela mitt vuxna liv efter ett sommarhus, ett fritidshus, ett ställe dit man kan åka och bara vara.
Bo Kaspers orkester gör en låt som heter "Semester" och när jag lyssnade på den förr, kunde jag bara i min vildaste fantasi tänka att jag skulle få "ett eget hus på landet dit ingen telefon kan nå, ett glas som klirrar, grogg i handen å jag kan svära på, att det här är nog så nära himlen som vi kommer nå."
Varje gång jag kommer hit förundras jag över hur tyst det är och hur lugn jag blir när jag går omkring bland mina gamla saker.
Jag tänker mycket på min mamma när jag är här ute. Jag tänker att hon skulle ha älskat det här huset med alla dessa gamla, fina saker.
Morfars skåp, mormors kryddburkar, de gamla matsalsmöblerna och alla rosablommiga detaljer som finns överallt.
Detta är det sommarhus som hon själv aldrig fick och därför hoppas jag att hon är med mig här ute och att hon tycker om hur det ser ut här.
Två år och fortfarande fylls jag av ett lyckorus av att detta är vårt egna hus.
När man varit i botten ekonomiskt och trott att detta bara är för andra, inte mig så finns det ingen känsla som kan beskriva den lycka jag känner när jag kommer hit.
Det är ungefär som när man blev förälder första gången och man satt och smakade på ordet mamma, tittade på det knytet och översköljdes av ett lyckorus som man inte känt förut.
Hus och barn är givetvis inte detsamma men bara så att du får ett hum om den lycka jag känner när jag kommer hit.
Snart skall jag göra lite lunch till gubben och mig. I dag blir det ärtsoppa innan vi ger oss iväg på vår lilla utflykt till först Tolbo, för att köpa kött och sedan Tobo för att köpa ett glas. Jag skall även köpa en dunk vin på ICA i Edvalla, som jag beställde i tisdags. Sjysst med ett utlämningsställe i närheten så att man slipper åka ända till Tierp eller Skutskär för att få sig ett glas rött till kvällens entrecôte.
Livet på landet är inte helt fel.
Kollar man på de här bilderna kan man ju längta ihjäl sig till sommaren!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar