söndag 1 december 2013

1:a Advent


När första ljuset brinner
står julens dörr på glänt 
och alla människor glädjas
att fira få advent.



I dag skall allting ställas i ordning här hemma.
Jullådorna skall tillbaks ner i källaren och nya gardiner skall upp i vardagsrummet.
Jag och Jonny skall åka på en liten shoppingrunda och handla lite julklappar plus lite annat smått och gott så som ljus, batterier, mat mm mm.
Det är första gången i min världshistoria som jag har full jul här hemma redan första advent men det känns så fjuttigt att vänta med gran och tomtar när vi knappt skall vara hemma i jul.
Antingen tar man inte fram något alls (vilket inte är ett alternativ för mig) eller så tar man fram allt tidigt så att man får njuta länge, länge av allt det fina.
Om tre veckor åker vi upp till Östersund och sedan är julen slut när vi kommer hem.
Jag får inte glömma bort att köpa mossa också. Grön mossa vill jag ha.
Visst är det mysigt med jul?
Undrar vad man skall käka för adventsmiddag i dag då?
En liten jultallrik kanske?
Jag är nyfiken på att göra Blomkålsjanssons.
Syrran sa att det smakar precis som vanlig Janssons fast det är LCHF style.

Det här receptet hittade jag:

BLOMKÅLSJANSSONS
1 st blomkålshuvud, stort ca 800 gram
1 st gul lök
1 burk ansjovis (restaurangfiléer 450 g, 300 g ansjovis)
2,5 dl creme fraiche
150 gram philadelphiaost, original
1 dl vispgrädde
 smör att steka löken i
 salt och vitpeppar
2 msk ansjovisspad

GÖR SÅ HÄR

  1. 1. Sätt ugnen på 225 grader. Skala löken och låt den mjukna i smör i en kastrull utan att ta färg.
  2. 2. Ta bort de gröna bladen och putsa blomkålen. Dela blomkålshuvudet i två halvor. Skiva den ena halvan i halvcentimeters skivor och lägg i botten på en smord ugnsform. Salta och peppra blomkålen.
  3. 3. Strimla ansjovisfiléerna och lägg ovanpå blomkålen. Fördela sedan den stekta löken på ansjovisen. Skiva och lägg den andra blomkålshalvan överst.
  4. 4. Blanda noga ihop ph-ost, crème fraiche, grädde och ansjovisspad. Häll blandningen över blomkålen och skaka försiktigt ner den mellan blomkålen.
  5. 5. Ställ in formen något under mitten av ugnen i ca 40 minuter tills den fått färg.
Serveringsförslag: Kokta ägg i klyftor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar