måndag 13 augusti 2012

Börja skolan

Jag var nyss fyllda sju år och skulle börja första klass.
Året var 1973.
Min mamma och pappa jobbade så det var min storasyster som fick följa mig till skolan den där dagen.
Jag tyckte inte att det var något konstigt med det utan jag var bara stolt över att min syster skulle följa med mig. Anita var ju den som jämt gjorde allt med mig så att det var hon som följde mig till skolan var inget konstigt alls.
Jag hade fin klänning och Anita hade kammat mig och gjort pippilotter i håret.
De andra barnen gick med sina mammor.

Min fröken hette Margaretha Öhrnell.
Hon hade mörkt , lockigt hår och stora, runda glasögon.
Hon såg ut som Ugglan Helge :)

Första dagen i skolan blev vi uppdelade i olika grupper.
Vi som redan kunde läsa och skriva hamnade i Gula gruppen, min stackars kompis Heléne hamnade i Röda gruppen. Det var de som varken kunde läsa eller skriva.
Hon ritade ögon, näsa och mun i cirkeln när vi skulle skriva bokstaven O.

Jag kunde läsa redan när jag var fem år.
Jag skrev dagbok när jag var sex år och jag kunde räkna också.
Min pappa tragglade multiplikationstabellen med mig så jag kunde den som ett rinnande vatten, men jag förstod inte vad multiplikation innebar förrän jag gick i fjärde klass.
Jag hade lätt för att lära mig saker utantill utan att förstå innebörden.
T ex så lärde jag mig alla Nationalteaterns texter när jag bara var sju år.
Jag kunde hela sagan om Hattstugan utantill när jag var fyra år.
När jag var sex eller sju år så kunde jag hela Povel Rammels "Jag diggar dig" och den sitter som berg än i dag.

I min dagbok skrev jag var Lasse(brorsan) hade gömt sina cigaretter.
Jag skrev: "Lasse har gömt sina cigareter bakom flekten i garaget"
Jag gjorde en svart ram runt texten och så sa jag till pappa att han absolut INTE fick läsa det som stod där.
Han lovade, men givetvis läste han alltihop och Lasse fick en massa skäll.
Sedan hotade brorsan mig med stryk om jag skrev något mer om honom i min jävla dagbok.
Jag blev jättebesviken på pappa som hade lovat att inte läsa.

Jag klarade skolan galant till jag började i fjärde klass och fick byta min snälla fröken mot en magister som jag var livrädd för.
Alla i klassen gillade honom (tror jag) men jag tyckte han luktade illa och han "såg" verkligen inte mig.
Det spelade ingen roll om jag var duktig eller inte för jag var osynlig i hela mellanstadiet så jag lade ner det där med att plugga.
I högstadiet blev det ännu värre och jag lade bara energi på killar, mopeder och fester.
Jag gick ut nian med medelbetyg  2.4.
Å jag som hade gått i Gula gruppen och allt.
Första klass

Fröken i lågstadiet

Min första kärlek

Första klass

Fjärde klass

Sjätte klass




2 kommentarer:

  1. Jag kommer oxå ihåg att jag följde dej din första dag i skolan....undrar om jag skolkade från min egen skola...eller om jag bara hade skolstart en annan dag?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du var ju bara 16 år så du måste ju också ha gått i skolan. Konstigt. Du började väl på gymnasiet den hösten?

      Radera