fredag 31 december 2021

Årets nyårslöften

Åter igen lovar jag att inte lova något som jag kanske inte kan hålla, så alla löften om bantning, träning och annat får vara i år också.
Där emot lovar jag mig själv att resa lite mer i år. Bla skall vi planera vår Europaresa med Charlie(husbilen).
Jag lovar att jag skall göra fler resor upp till Jämtland, jag saknar faktiskt Östersund massor ibland.
Jag vill kryssa och jag vill sola och bada. Givetvis kommer jag göra detta och följa alla nya reserestriktioner som kommer, inga troll behöver oroa sig och kommentera om detta.
Jag vill också lova mig själv att ta tag i bygget ute i Hållen. Vi vill bygga altan, byta panel och fönster i år. Måste försöka hitta någon bra och pålitlig byggfirma som kan hjälpa oss med det. Någon som har något bra förslag så är det bara att höra av sig.
Jag har pratat om detta hela hösten men jag/vi har fortfarande inte försökt hitta några som kan komma till Hållen och göra detta åt oss. Nu är det färdigfunderat, nu måste vi bara göra det så att det kanske blir klart i sommar.
”Tänka bär inget vatten”, som Ronja sa.

Jag lovar också att ta tag i min onda kropp. Det första steget är att ringa en fysioterapeut. Jag gjorde det faktiskt i början av november, fick en tid 13 december. Vaknade på luciamorgonen av ett sms från vårdcentralen där det stod att min tid var inställd pga sjukdom. Ring och få en ny tid stod det. Tror du att jag ringt och fått en ny tid? Nä, just det.

En annan sak som jag lovar mig själv att det skall bli slut på hämtmat och takeaway.
Det blir både dyrt, fett och inte är det speciellt gott heller när det sker för ofta.
Jag är duktig att planera och köpa hem mat, men när jag kommer hem från jobbet så orkar jag inte laga den och då är det så enkelt att bara öppna Foodora-appen och klicka hem en massa skit.
Det skall bli slut på det nu. Jag får köpa hem god och nyttig mat som inte kräver två timmar vid spisen.
(Du som nu tänker: men Jonny då? Han kan väl också laga mat, han kan väl också ringa en byggfirma! Ja, klart han kan. Men detta är min blogg och mina nyårslöften och därför handlar detta bara om mig.)

En annan last som jag har och som jag också borde sluta med är att klicka hem saker från Tradera.
Jag gjorde mig av med en massa glas och annat när vi flyttade i oktober, men nu håller jag på att fylla skåpen igen. Det är något mysko med mig och gamla glas och skålar, tallrikar, vaser och krukor.
Förstår inte varför jag tycker att allt sån’t skall stå hemma hos mig!?
Jag blir helt förälskad i gamla glas och tallrikar när jag ser dem. Hela jag vill ha dem. Jag tror att de skall gå sönder och inte må bra hemma hos någon annan än mig. Det är som att jag tror att jag måste rädda alla gamla orreforsglas till eftervärlden.
Borde stänga mitt konto på Tradera så att jag inte kan se allt fint som säljs.

Ja du. Det är en hel del som en borde ta tag i men en kan inte göra allt. Små, små steg till förändring så blir det nog bra. Det finns så mycket i livet som kan hända och viktigaste är väl knappast att renovera huset, resa eller sluta köpa hämtmat. Det viktigaste är att ta hand om varandra, säg till dem du älskar att du älskar dem. Upplev saker tillsammans, skapa fina minnen.
För till slut sitter du där med bara minnena kvar. 
Göra saker i livet som man mår bra av är viktigt. Rensa bort rövhattarna ur ditt liv. Människor som tar energi istället för att ge kan jag vara utan. 
Vara snäll och tänka på andra än dig själv är viktigt!! 
I dessa pandemitider är det viktigare än någonsin. Ta dina sprutor och var en omtänksam medmänniska. 
Hjälp de sjuka och de svaga, hjälp de som arbetar i vården. Förihelvetehursvårtkandetva??!!!
Men dessa ord vill jag önska dig ett gott nytt år och en önskan om att 2022 blir det bästa året, det året då pandemin slutade och det året när jag bara gör roliga saker med min gubbe, mina vänner och min familj, å du med förstås….
Häpp!!!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar