söndag 3 juni 2012

Grattis på födelsedagen

Min mamma föddes den 3 juni 1938 så hon skulle ha fyllt 74 år i dag.
Det är otroligt svårt att föreställa sig min mamma så gammal.
74 år!
Det är ju en riktigt gammal tant.
När jag ser mina mostrar och mammas väninnor så tycker jag inte att det är konstigt att de är gamla men min mamma känns overkligt.
Eftersom hon bara var 49 år när hon gick bort så blir hon ju aldrig äldre än 49 år, så enkelt är det ju.

Min mamma var bäst i världen på att sticka, virka, sy, baka och laga mat.
Hon bakade världens godaste vetelängder, syltkakor, kubb och tekakor.
Det var alltid städat och fint hemma hos oss. Aldrig att det låg något där det inte skulle ligga. Aldrig en tröja på ett ryggstöd, skor fulla hallen, disk på diskbänken eller lådor i en enda röra.
I mammas skåp hade allt sin speciella plats.
Jag kommer ihåg sylådan där allt låg i snygga rader, sorterat och helt perfekt.
Synd att man inte har ärvt den perfektionistådran ;)

Min mamma sjöng sånger för mig när jag skulle sova. "I en sal på lasarettet", " I indialand", "Kungens lilla piga" mfl , mfl.
Hon läste böcker som "Prins Hatt under jorden" och "Sagan om den fula ankungen" och "Flickan med svavelstickorna".
Jag älskade sorgliga sånger och sagor.

Vi lekte låtsaslekar när vi skulle laga mat.
Jag älskade att göra hitt-på-grytor.
En hitt-på-gryta gick till så att mamma sa att vi inte hade någon mat hemma.
Då gick jag till kylskåpet och tog fram saker som jag trodde att man kunde ha i en gryta.
T ex kött, lök, morot, grädde, glass, banan, ketchup, lingonsylt, kaviar, svamp mm mm
Mamma tog fint bort det som inte gick att stoppa i grytan och jag trodde att det var jag som hade hittat på hela middagen :)
Roligt sätt att få barn intresserad av matlagning.

I dag skulle alltså min mamma ha fyllt 74 år.
Grattis på födelsedagen!
Mamma och jag julbakar någon gång tidigt 70-tal.


3 kommentarer: