lördag 30 juni 2012

Lördag

Jag ligger kvar i sängen tills jag hör ytterdörren smälla igen.
Pappa skjutsar mamma till jobbet. Hon börjar kvart i nio så klockan är kanske straxt före halv nio nu.
Jag går ut i köket och brer en macka. Orostad formfranska med Flora och ost. Jag tar sista mjölken och gör ett glas O´boy.
Mamma har nog handlat mer när hon kommer hem i eftermiddag.
Radion står på. Det är Ring så spelar vi med Hasse Tellemar. Jag tänker jämt att jag skulle önska andra låtar om jag någon gång skulle ringa in.
Dancing round and round med Olivia Newton John eller en Kiss-låt.
Men jag är för liten, jag kan aldrig svaret på Hasse Tellemars frågor och dessutom så kommer aldrig vår slutsiffra.

Pappa kommer hem igen och börjar dammsuga.
Han dammsuger hela lägenheten så att det skall vara fint och städat tills mamma kommer hem från jobbet.
När melodikrysset börjar så tar han en kopp kaffe och sedan stryker han undan hela tvätthögen som ligger i köket.
Jag hjälper pappa med krysset. När det kommmer en popfråga så frågar han mig och väntar tills jag kan fast han antagligen redan vet svaret.
Jag känner mig stor och duktig när han ber mig om hjälp.

Efter melodikrysset sätter vi oss i bilen och åker ut till farmor och farfar i Håkansta för att hämta potatis.
Farmor bjuder på fika, tjocka skivor vetelängd som man får bre riktigt smör på.
Farmor har sitt smör i skafferiet i en glaslåda.
Jag dricker farmors svartvinbärssaft till.
Efter fikat går jag ut med farfar till grönsakslandet och plockar morötter och ärtskidor. Farfar säger att det räcker med att stryka av jorden på gräset, så jag gör det och knaprar i mig massor av små, söta, underbart goda morötter.
Farfar plockar en stor bukett ringblommor som jag får ta med hem till mamma.
Det kommer att bli jättefint på köksbordet när mamma kommer hem.
Efter ett par timmar åker jag och pappa hem och börjar förbereda middagen. Han skalar potatisen som han lägger i kallt vatten i en kastrull på spisen så att det skall vara färdigt när mamma skall börja med middagen lite senare.
Jag sätter blommorna i vatten på köksbordet och plockar sedan undan skorna i hallen.

Pappa åker och hämta mamma.
När hon kommer hem så ser hon trött ut. Hon tar av sig kappan, ställer handväskan på hallbyrån och går  sedan förbi mig in i köket. Hon säger inget om att tvätthögen är borta och hon verkar inte se blommorna i vasen eller potatisen som är skalad i kastrullen.
Hon går fram till köksfönstret och vänder lite på blommorna. Känner på jorden upptäcker att den är torr.
Vi har glömt att vattna blommorna!!
Mamma blir jättearg, skriker åt pappa att han aldrig kan göra något rätt. Pappa ser ut som en ledsen hund och jag står bakom honom och tycker synd om honom. Jag söker hans hand men då blir mamma ännu argare och skäller på mig för att jag tittar på henne med "de där ögonen".
Jag går in på mitt rum och mamma går och lägger sig en stund.

Efter ett par timmar så ropar de att det är mat och då skall allt vara som vanligt igen.
Jag är glad att de inte bråkar längre men jag tycker att mamma är dum och jag tycker det är konstigt att inte pappa blir arg tillbaks och berättar om allt som vi har gjort i dag.
Jag förstår mig inte på vuxna.


3 kommentarer:

  1. Jag känner igen vartenda ord...tårarna rullar.....Du kan verkligen beskriva hur det var!

    SvaraRadera
  2. Nej nu! Nu blev jag arg på din mamma. Igen!

    SvaraRadera