onsdag 26 augusti 2015

Om 120 dagar

Om hundratjugo dagar är julen förbi.
Då sitter vi här och är proppmätta efter gårdagen matfrossa.
Alla paket är öppnade och man fylls av en känsla av antiklimax.
Denna jul skall jag försöka att inte vara så fokuserad på att försöka fixa den PERFEKTA julen.
Jag behöver inte baka sju sorters kakor, som ingen äter. Jag behöver inte koka både knäck, kola och göra marsipangodis som ändå ligger kvar i sina skålar till trettonhelgen.
Julklapparna är roliga men de får aldrig bli något måste för då tappar de sitt värde.
Efter Alles olycka måste vi lära oss något. en sån här hemsk sak får inte hända utan att vi alla runt omkring tar lärdom.
Då är julen ett bra exempel.
Fokusera på att vara tillsammans. Ät god mat som ni alla tycker om. Skippa en massa konstig julmat som var ett måste förr men som absolut inte är ett måste i dag.
Gör julen till en familjehögtid och ta hand om varandra.
Umgås, skratta och se till att inte vara helt utarbetad och trött när Kalle Anka går igång klockan 15.00.
Julen måste inte heller bara handla om familjen och släkten. Man kan också ringa en vän som man vet kanske sitter ensam hela julen.
Jag har ofta funderat på hur det skulle vara att fira jul med någon kompis istället för med släkten.
Inte för att vi har så stor släkt direkt. Det blir för det mesta bara vi fem som är tillsammans på jul.
I bland firar vi med syrran och hennes familj också.
Det jag vill säga är att det är dags att satsa på det som är viktigt. Människor man tycker om, bra musik och att vara lediga tillsammans.
Lägg ner fokus på den perfekta julen, för det finns ingen sån ändå.
Till alla er som har morsan på axeln hela hösten:
- Skall du inte damma vitrinskåpet till jul?
- Nu måste du börja baka om du skall hinna få till sju sorter till julafton,
- Har alla fått lika många och samma värde på julklapparna nu då?
- Du måste riva ur linneskåpet och mangla allt i allafall en gång om året, varför inte ha snyggt till jul? - Golven blir ju renast om man knäskurar dem!
- Bort med alla möblerna och bona parketten till jul, eller?
- Tre sorters sill borde du väl hinna göra till julbordet, det är ju så mycket godare än köpesillen!
Bla bla bla....
Eller är det bara jag som har den där rösten i örat från 1 september till 23 december?
Jag har slutat lyssna på en del av det för flera år sedan men allt är inte borta, en del hör jag fortfarande och jag lovar mig själv att inte lyssna i år.
I år skall jag vara klok och smart och tänka på allt som faktiskr betyder något istället.
Du tycker väl att jag är knäpp som sitter här och skriver om julen nu när det fortfarande är sommar där ute.
Men jag känner mina löss på gången.
Snart börjar affärerna juldekorera och då börjar stressen hos många av oss.
Snart är det första september och då tycker handeln att det är ok att hänga fram den första julkulan.
Men i år skall jag inte gå på deras skitsnack.
I år samlar vi familj och vänner och tar vara på varandra för man vet inte vad framtiden har i sitt sköte.
Kram och god Jul....morgon menar jag :)
Är det inte så här vi vill att den perfekta julen skall se ut?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar