torsdag 21 februari 2013

70-talet

Nästa lördag skall jag och Jonny ha en middag här hemma med 70-tals tema.
Käka typisk 70-tals mat och dricka det man drack på 70-talet.
Jag vill inte gå närmare in på menyn eftersom en och annan middagsgäst kanske läser min blogg.
Jag kommer i håg 70-talet med lite hat/kärlek.
Jag var barn på 70-talet. 1979 fyllde jag 13 år så 80-talet var ju min primetime men visst kommer jag ihåg de utsvängda byxorna, pappas fula skjortor och mammas långklänningar.
Pappa luktade Brut och mamma lade håret med papiljotter.
Jag gick på disco på fritidsgården Oden och lyssnade på Boney M, Baccara, Abba och dansade tryckare med Pigge till Bee Gees.
Those were the days :)
Brorsan och syrran hade v-jeans och Tramps (stora läderkängor med rågummisula och en plös som hängde fram över foten).
Det snyggaste man kunde ha på sig var en kort täckjacka med USA-flaggan på alla muddarna, en Stenmarkmössa och palestinasjal.
Varje tjej med självaktning ägde en locktång så att man kunde göra en enda lock av luggen som man sedan snyggt lade fram över Stenmarksmössan. Till detta hade man antingen Moonboots eller skoterkängor.
Hur jäkla snyggt som helst.
Punken kom till Sverige på 70-talet. Jag och Nina hade gamla militärkepsar på huvudet och så gick vi till skolan med varsin stor säkerhetsnål mot kinden så att det såg ut som om vi hade tryckt den genom kinden.
Det gick inte att bli mycket coolare än så när man gick i femman.




4 kommentarer:

  1. Så du hade en Pigge du!! Jag hade en Pegge jag. Åh, sommaren -68, vilka minnen! *L*

    AHZ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga minnen från -68. Då var jag två år. Men -78 däremot. Ujujuj!

      Radera
  2. Coolt! :))
    //Nina

    SvaraRadera